قطعه ای از بهشت در آستارا؛ اعماق جنگل هیرکانی

به گزارش وبلاگ شن، شهرستان مرزی بندر آستارا در آخرین نقطه جغرافیایی شمال غرب کشور قرار گرفته و با 200 کیلومتر فاصله از مرکز استان گیلان، دارای 5 .38 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و 18 کیلومتر مرز ساحلی است.

قطعه ای از بهشت در آستارا؛ اعماق جنگل هیرکانی

این شهرستان که در ساحل غربی دریای خزر و در شمالی ترین نقطه گیلان واقع شده، با داشتن آمیزه ای از جذابیت های گردشگری کوهستان، تجاری، مرزی، ساحلی و زیست محیطی از دو دهه پیش تا به امروز به قطب عظیم گردشگری مرزی کشور تبدیل شده است.

آستارا که مهم ترین راستا خروجی ترانزیتی و فعال ترین مرز زمینی صادراتی ایران محسوب می گردد، با داشتن مرز و گمرکی فعال دارای مرز خاکی و آبی با جمهوری آذربایجان بوده و این امر سبب رونق در مبادلات مرزی، تجاری و گردشگری بین المللی شده است.

جاذبه های گردشگری آستارا

شهرستان مرزی آستارا به علت داشتن سواحل ماسه ای زیبا در کنار دریای خزر و کوهستان بسیار زیبا و پرپیچ وخم گردنه حیران که در جاده آستارا به اردبیل واقع شده است، از آوازه بسیاری در میان طبیعت دوستان برخوردار بوده و کوهستان های این شهرستان هم در طول سال پذیرای گروه های مختلف فعال کوهنوردی کشور است.

گردنه حیران که تا سال ها پیش تنها یک روستای نیمه متروک با نام حیران در آن قرار داشت، اکنون به یک حوزه عظیم گردشگری تبدیل شده و یکی از طرح های عظیم و محوری گردشگری گیلان در این منطقه به اجرا درآمده است.

تله کابین حیران که در غرب روستای ونه بین و حاجی امیر آستارا با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده، در هر ساعت با 30 کابین پیشرفته شش نفره می تواند هزار نفر از گردشگران را با سرعت شش متر بر ثانیه از انتهایی ترین نقطه حیران آستارا در استان گیلان، با طی راستا سرسبز هزار و 500 متری به شرقی ترین نقطه پارک جنگلی فندقلوی شهرستان نمین در استان اردبیل منتقل کند.

آبشار لاتون مرتفع ترین آبشار شمال ایران و آب های گرم علی داشی و کوته کومه از جمله منطقه ها بی همتایی است که در اعماق جنگل های این شهرستان قرار دارند و در تمام فصول سال زیبایی های این منطقه ها پذیرای مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

وجود نخستین باغ پرندگان خصوصی کشور در آستارا

تالاب استیل آستارا با 138 هکتار وسعت به اسم تالاب بین المللی و طبیعی کشور، در حاشیه کوهستان و جاده، یکی از زیباترین منظره ها طبیعی آستارا و استان سرسبز گیلان را رقم زده است. سازمان محیط زیست کشور هم با ایجاد پناهگاه حیات وحش لوندویل که بیش از 1000 هکتار وسعت دارد، به ایجاد پارک طبیعت گردی اقدام نموده تا گردشگران هم از نزدیک با طبیعت زیبای منطقه و بعلاوه گله های عظیم گوزن های زرد و مرال آن مأنوس شوند.

در مجاورت این پناهگاه، بخش خصوصی نخستین باغ پرندگان خصوصی کشور را ایجاد نموده که در آن نایاب ترین پرندگان کشور و آسیا نگهداری می گردد.

این شهرستان مرزی که به واسطه تنوع کالاهای خارجی به اسم شهر بازار و خرید مطرح است، دارای بازار عظیم ساحلی با غرفه بندی متفاوت بوده که بارانداز اصلی و محل فروش کالاهای وارداتی بوده و همیشه بیشترین توجه گردشگران ورودی را با توجه به قیمت های مناسب به خود معطوف می نماید.

مرقد مطهر امام زادگان ابراهیم و قاسم (ع)، طرح ساحلی صدف، طرح ساحلی شهرداری آستارا، باغ عباس آباد، بهشت کاکتوس ها، نوار مرزی، پارک ساحلی شریعتی، باغ ملی، بقعه پیر قطب الدین و دبیرستان تاریخی حکیم نظامی از مکان های تفریحی، مذهبی و گردشگری آستارا است که هرکدام با زیبایی های منحصر به فرد، مسافران و گردشگران را به خود جذب می نماید.

عظیمترین پارک جنگلی دست کاشت گیلان

جنگل های شهرستان مرزی آستارا با وسعت 40 هکتار بخشی از جنگل های باستانی هیرکانی خزری محسوب می گردد و در آن انواع گونه های جنگلی از قبیل بلوط، راش، توسکا، انجیلی، افرا، گردو، شیردار، گیلاس وحشی، فندق و شمشاد جنگلی به چشم می خورد.

پارک جنگلی بی بی یانلو از جمله جنگل های منطقه است که به وسعت هزار و 512 هکتار، جزو جنگل های هیرکانی غربی است و در ضلع جنوب غربی شهرستان مرزی آستارا در شمال غربی استان گیلان و در مجاورت با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده و فاصله آن تا آستارا پنج کیلومتر بوده و در حاشیه جاده پرتردد آستارا به اردبیل واقع شده است.

این پارک جنگلی که از عظیم ترین پارک های جنگلی دست کاشت استان گیلان بوده، از منطقه ها نمونه گردشگری گیلان و شهرستان مرزی آستارا است و دارای 300 هکتار جنگل کاری به صورت دست کاشت بوده و علاوه بر تنوع فراوان رویشگاه های جنگلی و جانوری از منظرههای منحصربه فرد و جالب توجه برای گردشگران بهره مند است.

پارک جنگلی بی بی یانلو علاوه بر تنوع فراوان جنگلی و حیات جانوری از نظر وجود چندین دره با دامنه های پوشیده از جنگل و یال های نسبتاً بلند و چندین قله به اسم سیمای ویژه، بدیع و منظره ویژه استان گیلان محسوب می گردد و همیشه میزبان مسافران داخلی و خارجی است.

قطعه ای از بهشت کشف نشده در آستارا

پارک جنگلی بی بی یانلو که با بازسازی جنگل های مخروبه منطقه ایجادشده است، آمیزه ای از کاشت درختان پهن برگ و سوزنی برگ است. در این پارک مرزی که با امکانات رفاهی و گردشگری در اقلیم خوش آب وهوای استان گیلان و شهرستان آستارا محیطی بکر را برای گردشگران نوروزی ارمغان می آورد، با غرفه های آش دوغ محلی، عسل، صنایع دستی و انواع چای طبیعی از میهمانان نوروزی پذیرایی می گردد.

پارک جنگلی بی بی یانلو که قطعه ای از بهشت کشف نشده در اقلیم شهرستان مرزنشین آستارا است، از نظر ژئومورفولوژی (علم شناسایی اشکال ناهمواری های زمین) منظره جالب توجهی را ایجاد نموده است.

پارک جنگلی بی بی یانلو آستارا که از ظرفیت بسیار ممتازی برای استفاده در امور گردشگری، کوهستان و ورزش بهره مند است از امکانات رفاهی برخوردار بوده و گردشگران می توانند روز خود را در مکان های ایجادشده شامل آلاچیق با سازه های بتونی، سکوهای چادر، پارک بازی بچه ها و سرویس های بهداشتی به همراه خانواده سپری نمایند.

اجرای طرح توسعه پارک جنگلی بی بی یانلو

طرح توسعه گردشگری در بخشی از این پارک جنگلی با همکاری فرمانداری، نظارت مستقیم شورای اسلامی شهر و شهرداری آستارا اجرا شده است.

پارک جنگلی بی بی یانلو طی قرارداد 15 ساله و قابل تمدید از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان به شهرداری آستارا واگذارشده و شهرداری هم آن را با لحاظ صرفه و صلاح خود، با قراردادی حقوقی و محکم فعال نموده است.

طرح گردشگری بی بی یانلو که در چند مرحله اجرا و به اسم عظیم ترین پارک جنگلی استان گیلان تکمیل خواهد شد، موردتوجه گردشگران و مردم قرارگرفته و روزبه روز به تعداد کسانی که مایل اند بخشی از اوقات فراغت خود را در این پارک بگذرانند، افزوده می گردد.

این پارک در فصل بهار با شکفتن شکوفه ها و در فصل تابستان با سایه گستری و خنکای دلپذیر، فضای مناسب و مطلوبی برای گذران اوقات مسافران و گردشگران به وجود می آورد. پارک جنگلی بی بی یانلو با واقع شدن در نوار مرزی فضای مناسبی در ایام تعطیل برای اوقات فراغت مسافران فراهم می آورد تا آنان بتوانند در دامن طبیعت بکر و زیبای جنگل با آسایش و آرامش خاطر به تفرج و استراحت بپردازند.

امید است که مسافران نوروزی در پاکیزگی و نظافت محیط این پارک و در زیبایی و حفظ طبیعت این عرصه بکر منطقه شمال کشور کوشا بوده و فرهنگ استفاده از منابع طبیعی و امکانات موجود در آن را رعایت نمایند.

منبع: گردشبان

به "قطعه ای از بهشت در آستارا؛ اعماق جنگل هیرکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطعه ای از بهشت در آستارا؛ اعماق جنگل هیرکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید