معرفی بهترین موزه های تهران برای تهران گردی

به گزارش وبلاگ شن، کاخ موزه گلستان در تهران

قدمت کاخ گلستان، از دیدنی ترین موزه های تهران، به دوران صفویه بازمی گردد. اما قسمت هایی که مربوط به دوره شاه عباس صفوی بوده، از بین رفته و قدمت قدیمی ترین قسمت کاخ به دوره زندیه می رسد. با این حال کاخ گلستان در دوران قاجار اهمیت ویژه ای پیدا کرد. کاخ گلستان در طول تاریخ قاجار، شاهد اتفاقات مهمی از جمله تاج گذاری شاهان قاجار، گشایش مجلس یکم، برپایی مجلس مؤسسان و تاج گذاری رضاشاه بوده است. کاخ گلستان شامل بخش های مختلفی از قبیل شمس العماره، تالار سلام، تالار آینه، ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی و... است. کاخ گلستان در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی بوده اما بیش ترین تغییرات این مجموعه در دوره ناصرالدین شاه و تحت تأثیر سفرهای او به اروپا بوده است.

معرفی بهترین موزه های تهران برای تهران گردی

بازدید از بناهای کاخ گلستان مواجهه با بخشی از تاریخ ایران است، بازدید از موزه های کاخ گلستان را از دست ندهید.

موزه نگارخانه کاخ گلستان؛ شامل تابلوهای نقاشی ایرانی متعلق به دوره قاجار

موزه مخصوص کاخ گلستان؛ شامل اشیاء اهدایی به پادشاهان قاجار

موزه حوض خانه کاخ گلستان؛ شامل تابلوهای نقاشی اروپایی متعلق به دوره قاجار

موزه عکس خانه کاخ گلستان؛ حوض خانه عمارت بادگیرشامل عکس های قاجار

موزه مردم شناسی کاخ گلستان؛ شامل اشیاء مربوط به قوم شناسی ایران

درست است که این مجموعه به عنوان یک موزه خوب تهران، به خودی خود ارزش بازدید دارد، اما برای بازدید از این مجموعه دلیل دیگری هم وجود دارد. کاخ گلستان در سال 2013 میلادی در فهرست میراث دنیای یونسکو ثبت شد.

آدرس کاخ گلستان: خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ، کاخ گلستان

زمان بازدید از موزه: بهار و تابستان از ساعت 9:30 تا 18:30 و پاییز و زمستان از ساعت 9 تا 18:30

موزه زمان تهران کجاست؟

موزه زمان تهران کجاست؟ موزه زمان در واقع خانه حسین خداداد از بازرگانان دوره قاجار است. این موزه اولین موزه ساعت در ایران است که شما را با دنیای ساعت هایی که روزانه بارها به آن نگاه می کنید آشنا می کنند. موزه زمان تاریخچه ساعت و گاه شماری را به نمایش می گذارد. این موزه در خانه دو طبقه حسین خداداد، یکی از موزه های خوب در تهران است. سیر تاریخی از ساعت های مکانیکی دیواری و مچی و آونگی در ساختمان موزه به نمایش گذاشته شده است. فضای بیرونی موزه نمای خانه ایست با معماری سنتی ایرانی اسلامی همراه با نقوش جذاب و گچبری های ظریف روی قاب پنجره و درهایش. رنگ ساختمان تقریبا سبز آبی است که البته آفتاب خورده و کمرنگ شده. محوطه ساختمان موزه زمان فضایی بزرگ و خوش آب وهواست که در آن ساعت های شنی، آفتابی، آبی و سوختی به نمایش گذاشته می گردد. موزه زمان در یکی از مناطق خوش آب وهوای شمال تهران قرار گرفته است و بازدید از این موزه با توجه به وجود کافه رستوران ریبار داخل آن، هم فال است و هم تماشا!

آدرس موزه زمان تهران: خیابان ولی عصر، ابتدای خیابان سرلشکر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک 12

زمان بازدید موزه زمان تهران: بهار و تابستان شنبه تا چهارشنبه 9 تا 19 و پنجشنبه و جمعه 10 تا 19 - پاییز و زمستان، شنبه تا چهارشنبه 9 تا 17 و پنجشنبه و جمعه 10 تا 17

موزه ملی ایران در شهر تهران

از دوران پیش از تاریخ چه تصوری دارید؟ موزه ملی ایران که یکی از مهم ترین موزه های تهران است، کمک می کند که بدانید پیش ازتاریخ زندگی چه رنگ و بویی داشت. این مجموعه شامل دو موزه ایران باستان و باستان شناسی و هنر اسلامی ایران است.

آثار موجود در موزه ایران باستان مربوط به کاوش های باستان شناسی هستند. قدیمی ترین شی موجود در موزه ایران باستان به دوران پارینه سنگی و پیش ازتاریخ بازمی گردد. در موزه ایران باستان از قدمت هنر ایران شگفت زده خواهید شد. ساختمان این موزه الهام گرفته از طاق کسری است و در اولین تصویر، مخاطبان را میخکوب می کند.

بخش دیگر موزه ملی ایران، موزه هنر اسلامی در سه طبقه و بر اساس پلانی الهام گرفته از کاخ ساسانی ساخته شده است. چیدمان آثار این موزه خوب در تهران، بر اساس زمان بندی تاریخی است.

موزه ملی ایران به دلیل نمایش آثار مهم تاریخی، به موزه مادر معروف است.

آدرس موزه ملی ایران: خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

برنامه بازدید: بهار و تابستان همه روزه از ساعت 9 تا 19- پاییز و زمستان همه روزه از ساعت 9 تا 17

موزه آبگینه شهر تهران

موزه آبگینه و سفالینه های ایران از پربازدیدترین موزه های تهران است. این موزه در خیابان سی تیر و نزدیک به کاخ گلستان و موزه ایران باستان قرار گرفته است. بنای موزه آبگینه ساختمانی متعلق به دوره قاجار است که حدود 30 سال محل کار قوام السلطنه وزیر احمدشاه قاجار بود. این ساختمان در طول زمان کاربری های متعدد داشته تا در سال 1355 برای بنای موزه خریداری می گردد.

موزه آبگینه گنجینه ای از شیشه ها و سفالینه های ایران است و قدیمی ترین شیشه موجود در موزه از معبد چغازنبیل کشف شده است. در طراحی ویترین های مجموعه از ستون های هخامنشی الهام گرفته شده که بر زیبایی موزه افزوده است. اشیای موزه بر اساس دسته بندی سفالینه ها و شیشه ها در تالارهای مختلف ساختمان به نمایش درآمده اند. قدمت هنر و صنعت ایرانی در این موزه شما را به ذوق می آورد.

آدرس موزه آبگینه: خیابان جمهوری، خیابان 30 تیر

زمان بازدید موزه آبگینه: همه روزه از ساعت 9 تا 17 به جز دوشنبه ها و ایام سوگواری

موزه جواهرات ملی تهران

موزه جواهرات ملی ایران یکی از شگفت انگیزترین موزه های تهران است. تلفیقی از تاریخ پرفرازونشیب ایران و ذوق و خلاقیت هنری ایرانیان، این موزه را بسیار دیدنی کرده است. گنجینه جواهرات ایران طی قرن های گذشته به این صورت گردآوری شده است. در گذشته هر چه خزانه شاهان از جواهرات و اشیای گران بها پرتر بود، شکوه و جلال پادشاهی هم بیش تر به چشم می آمد. ازجمله جواهرات معروف این موزه می توان به الماس دریای نور، تاج پهلوی، تخت طاووس و جقه نادری اشاره کرد.

طبق روایات تاریخی و بررسی تاریخ شناسان، تاریخچه گنجینه جواهرات ملی ایران از زمان شاهان صفوی آغاز شد. این گنجینه طی تاریخ تغییراتی داشت اما یکی از تغییرات بزرگ آن دزدیده شدن الماس کوه نور در زمان نادرشاه است.

در سال 1316 قانونی تصویب شد که به موجب آن گنجینه جواهرات ملی به بانک ملی ایران منتقل شد. پس از آن در سال 1339 با افتتاح بانک مرکزی ایران، خزانه جواهرات فعلی برای نگهداری به بانک مرکزی سپرده شد.

آدرس موزه جواهرات ملی: میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خزانه جواهرات ملی

زمان بازدید موزه جواهرات ملی: روزهای شنبه تا سه شنبه از ساعت 14 تا 16:30. این موزه در ایام تعطیل، تعطیل است.

به یاد داشته باشید که عکاسی در این موزه ممنوع است و از ورود بچه ها زیر 12 سال به موزه جواهرات ملی ممانعت می گردد.

کاخ سعدآباد، کاخ تابستانی پادشاهان قاجار

اگر می خواهید در آب وهوای خوش از یک موزه خوب در تهران بازدید کنید، کاخ سعدآباد گزینه مناسبی است. کاخ سعدآباد در دوران قاجار ساخته شده و به عنوان کاخ تابستانی پادشاهان قاجار استفاده می شد. در زمان رضاشاه این کاخ به محل سکونت خاندان پهلوی تبدیل شد و بعد از آن نیز محمدرضاشاه مدتی در این کاخ زندگی کرد. مجموعه سعدآباد در شمال تهران قرار گرفته است و از شمال به رشته کوه البرز منتهی می گردد. این مجموعه شامل ساختمان های متعددی است که در حال حاضر چندین موزه در آن ها برپاست. کاخ ریاست جمهوری برای پذیرایی از مهمانان خارجی نیز در این مجموعه قرار گرفته است.

تعدادی از موزه های مجموعه سعدآباد که یکی از زیباترین موزه های تهران است، به شرح زیر است:

موزه برادران امیدوار، موزه چهره های ماندگار، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه ظروف سلطنتی، موزه فرشچیان، موزه هنر ملل و...

در بهار و تابستان که بهترین زمان بازدید از این موزه های تهران است، می توانید با قدم زدن در میان درختان سرو با بخشی از تاریخ ایران نیز آشنا بشوید. البته بازدید از مجموعه سعدآباد در پاییز و زمستان برفی نیز خالی از لطف نیست.

آدرس کاخ سعدآباد: تهران، میدان دربند، در شمال غربی میدان تجریش، انتهای خیابان طاهری، درب جنوبی مجموعه

برنامه بازدید کاخ سعدآباد: بهار و تابستان همه روزه از ساعت 9 تا 18:45 - پاییز و زمستان همه روزه از ساعت 9 تا 17

موزه هنرهای معاصر در تهران

یکی از بهترین موزه های تهران برای علاقه مندان به هنر مدرن موزه هنرهای معاصر تهران است. این موزه خوب در تهران در سال 1356 با طراحی کامران دیبا ساخته شد. دیبا از معماران معاصر ایران است که در طراحی این موزه با الهام از بادگیر های مناطق کویری ایران و ترکیب آن با طراحی داخلی موزه های مدرن، بنایی شکوهمند خلق کرد. موزه هنرهای معاصر دارای گنجینه ارزشمندی از هنر مدرن با بیش از 3000 اثر است. آثاری از هنرمندان به نام دنیا مانند وارهول، گوگن، رنوار، پیکاسو و... در این مجموعه نگهداری می شوند. موزه هنرهای معاصر در طول سال میزبان رویدادهای تجسمی تهران نیز هست.

موزه هنرهای معاصر 9 گالری دارد که 3 گالری آن به نمایش آثار هنرمندان بزرگ می پردازند و 6 گالری هم میزبان نمایشگاه های موقت هستند. معماری این فضاها به گونه ای است که تماشاگر از گالری اول تا گالری 9 با شیب ملایمی هدایت می گردد و درنهایت از گالری آخر با راهروی شیب دار مارپیچی به گالری اول منتهی می گردد. اگر به تهران سفر کردید بازدید از این موزه را از دست ندهید.

موزه هنرهای معاصر به موزه فرش نزدیک است و بازدید از موزه فرش نیز خالی از لطف نیست.

آدرس موزه هنرهای معاصر: خیابان کارگر شمالی، ضلع غربی پارک لاله

زمان بازدید موزه هنرهای معاصر: همه روزه از ساعت 9 تا 17:45 و جمعه ها 15 به بعد. موزه در روزهای شنبه تعطیل است.

خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم تهران از ارزشمندترین موزه های تهران است. زیبایی های این موزه محدود به ساختمان جذاب آن نیست و اشیای این موزه ارزش بالایی دارند. خانه مقدم تهران که در حال حاضر زیرمجموعه دانشگاه تهران است، متعلق به محمدتقی خان احتساب الملک از درباریان قاجار بود. محسن، فرزند کوچک محمدتقی خان پس از تحصیل، به همراه همسر فرانسوی خود از فرنگ به ایران بازگشتند و در خانه پدری ساکن شدند. سکونت این فرزند خلف و همسرشان در خانه مقدم آغاز جمع آوری اشیای زیبای تاریخی و فرهنگی در این خانه بود. استاد مقدم به مرور اشیایی نظیر کاشی ها و سنگ و عناصر معماری متعلق به دوره های تاریخی ایران و اروپا را به مرور در خانه نصب کردند.

معماری زیبای این بنا در عین وحدت، معماری های مختلف ایرانی و اروپایی و آسیایی را به نمایش می گذارد. از بازدید این بنا غافل نشوید. رنگ و لعاب ساختمان ها در کنار درختان زیبایی که محسن مقدم و همسرشان کاشته اند، زیبایی منحصربه فردی به آن داده است. استاد مقدم به دلیل علاقه به فرهنگ و هنر این موزه را در سال 1351 وقف دانشگاه تهران کردند.

آدرس خانه موزه مقدم: خیابان امام خمینی، بعد از شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک 251

زمان بازدید خانه موزه مقدم: همه روزه از 9 تا 17 به جز دوشنبه ها و تعطیلات رسمی

موزه موسیقی تهران

موزه های تهران مجموعه ای از موزه ها برای علاقه مندان به همه جنبه های هنر و تاریخ ایران هستند. موزه موسیقی برای علاقه مندان به تاریخ موسیقی و سازهای ایرانی موزه ای بسیار جذاب است. ساختمان موزه موسیقی در طرح احیای ساختمان های قدیمی تهران، بازسازی و به موزه موسیقی فعلی تبدیل شد. در این موزه انواع سازهای کوبه ای، زهی، بادی و سنتی و نواحی به نمایش گذاشته شده است. در بخش های دیگر موزه می توانید با گنجینه صوتی و تصویری موسیقی ایران آشنا شوید و از هنر موسیقیدانان ایرانی مشعوف شوید. این موزه در منطقه تجریش و در شمال تهران واقع شده که می توانید در برنامه بازدید های خود از موزه های شمال تهران قرار دهید.

آدرس موزه موسیقی: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک 9

زمان بازدید موزه موسیقی: همه روزه از 10 تا 18 به جز شنبه ها

منبع: دالاهو

به "معرفی بهترین موزه های تهران برای تهران گردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین موزه های تهران برای تهران گردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید