سینما، 111 سال پیش

به گزارش وبلاگ شن، بشتابید، بشتابید. اگر دوست دارید عکس اکتورهای قدیمی را تماشا کنید یا عاشق تماشا انواع و اقسام حیوانات طلایی و نقره ای جشنواره های فرنگی هستید یا اگر می خواهید قدیمی ترین اسناد سینمایی ایران را ببینید، بشتابید و تاریخ هنر هفتم ایرانی را در موزه سینما از دست ندهید. این آگهی یک فیلم سینمایی نیست، دعوتی است

سینما، 111 سال پیش

سینما، 111 سال پیش

نویسنده: فرزانه ابراهیم زاده

عکس: سمانه غلام نژاد

راهنمای گشت و گذار در موزه سینمای ایران

بشتابید، بشتابید. اگر دوست دارید عکس اکتورهای قدیمی را تماشا کنید یا عاشق تماشا انواع و اقسام حیوانات طلایی و نقره ای جشنواره های فرنگی هستید یا اگر می خواهید قدیمی ترین اسناد سینمایی ایران را ببینید، بشتابید و تاریخ هنر هفتم ایرانی را در موزه سینما از دست ندهید. این آگهی یک فیلم سینمایی نیست، دعوتی است برای تماشا تاریخ سینما در عمارت زیبای کلاه فرنگی باغ فردوس. همان ساختمان زیبایی که زمانی تکه ای از باغ بزرگ شمیران بود و ناصرالدین شاه قاجار آن را به عصمت الدوله و شوهر معمارش معیرالممالک بخشید. اما سلطان سینمادوست، فکرش را هم نمی کرد که دیوارهای این عمارت، روزگاری خانه نخستین یادگاری های صنعت برادران لومیر گردد. ساختمانی که از اتاق تاریک ابن هیثم و نخل طلای کن گرفته تا لباس دختر لر را در خود جای داده و زیرزمین بادگیر تابستانی اش مکان فیلم برداری فیلم های سلام سینما و کاغذ بی خط شده است.

* چطور بگردیم؟

گردش در ملک درباری

روزهای غیرتعطیل از 9 صبح تا 5 بعدازظهر و آدینه ها و روزهای تعطیل از ساعت 2 تا 5 بعدازظهر می توانید به تماشای موزه بروید. روزهای سوگواری هم موزه تعطیل است. اگر احتیاج به اطلاعات بیشتری دارید، می توانید با شماره تلفن های 9-22705005 (021) تماس بگیرید.

* چطور برسیم؟

ولیعصر، باغ بهشت

اگر از جنوب راه افتاده اید، کافی است راه بلندترین خیابان مرکز، ولیعصر(عج) را بگیرید و به موزه برسید.

اتوبوس: نشانی موزه سرراست است؛ خیابان ولیعصر(عج) نرسیده به پل تجریش، قبل از پمپ بنزین قلمستان. اتوبوس های تندروی شهری برترین گزینه برای رسیدن به موزه سینماست.

می توانید در ایستگاهی که درست مقابل باغ فردوس است، پیاده شوید. اگر هم از شمال تهران می آیید، بعد از میدان تجریش باید چند دقیقه ای را به سمت جنوب پیاده روی کنید.

خودروی شخصی: می توانید با خودروی شخصی هم به موزه بروید اما باید وسیله تان را در کوچه پس کوچه های زعفرانیه و پشت باغ فردوس پارک کنید یا در پارکینگ میدان تجریش دنبال جای خالی بگردید.* چه می بینیم؟

دالان تاریخ

پرده نقاشی: بعد از ورود، یک پرده نقاشی شده بزرگ را خواهید دید که در مقابلش یک شهر فرنگ واقع شده است. چند دقیقه ای را صرف تماشای شهر فرنگ کنید و بعد سراغ سالن های مختلف بروید.

دیوار بزرگان: بعد از گذر از پیچ تاریخی که شما را با اسباب متحرک سازی قبل از سینماتوگراف آشنا می نماید، به دیوار بنیانگذاران سینما می رسید. تصاویری از پیشگامان این هنر - صنعت از ابراهیم خان عکاس باشی تا عبدالحسین خان سپنتا اینجا هست، همین طور پوسترهای به یادماندنی فیلم های دخترلر و حاجی آقا البته با حضور مظفرالدین شاه. در ویترین ها هم می توانید یادگارهایی از آوانس اوگانیانس و نخستین مجوزهای فیلم برداری ایران را ببینید.

چهره های معروف: بعد از اینها به دیواری آی رنگ می رسید که تصاویری از بازیگران سینمای ایران بر آن نقش بسته، از روح انگیز سامی نژاد در دختر لر گرفته تا فاطمه معتمدآریا که نقش او را در فیلمی دیگر بازی کرد. عکس اولین هنرپیشه های سینمای ایران و خیلی های دیگر را هم اینجا می توانید ببینید.

تالار افتخارات: یادگارهایی از مهم ترین سینماگران ایران را هم در بخش دیگر موزه می توانید ببینید. تندیس مومی عزت الله انتظامی و علی حاتمی، عکس هایی از کودکی عزت الله انتظامی، برگه حضور و غیاب علی حاتمی، سکانس نوشت فیلم های حسن کچل، عکس هایی از رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده، رسول صدرعاملی و دیگر چهره های آشنا در این سالن هستند. در اتاق همسایه این تالار هم جوایز سینمایی را می بینید. اتاقی که یادگارهای سینماگرانی از جمله نخل طلایی کن و خرس نقره ای برلین سینماگران بزرگ ما و همین طور سه تابلویی که آکیرا کوراساوا کارگردان نامدار ژاپنی به عباس کیارستمی تقدیم نموده، در آن قرار دارند. سالن کودک، سالن صدا و دوبله و سالن سینماها بخش های دیگری هستند که در موزه می بینید.

منبع: سرزمین من، شماره ی 30

منبع: راسخون

به "سینما، 111 سال پیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینما، 111 سال پیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید