رتبه دوم نانودستکش هوشمند محققان ایرانی در مسابقات تسلا، روشی برای جلوگیری از گم شدن کوهنوردان

به گزارش وبلاگ شن، گروهی از محققان کشور، دستکشی هوشمند برای کوهنوردان طراحی کردند که مانع از گم شدم آن ها می شود؛ ضمن آنکه قادر است علایم حیاتی فرد و میزان دما در بیرون و داخل دستکش را به کاربر ارائه دهد و این محصول توانسته در مسابقات جهانی تسلا رتبه دوم را کسب کند.

رتبه دوم نانودستکش هوشمند محققان ایرانی در مسابقات تسلا، روشی برای جلوگیری از گم شدن کوهنوردان

به گزارش وبلاگ شن، مسابقات و نمایشگاه جهانی کرواسی با عنوان مسابقات جهانی نوآوری و اختراعات ARCA2019 کرواسی با حمایت سازمان مالکیت فکری جهانی wipo زیر نظر سازمان ملل متحد، فدراسیون مخترعین جهانی IIFIA، سازمان ثبت اختراعات کرواسی، انجمن فناوری و اختراعات کرواسی، وزارت علوم و اقتصاد کرواسی، دانشگاه ملی زاگرب، اتحادیه مخترعین اروپا و اتاق بازرگانی کرواسی هر ساله به یاد دانشمند تسلا (مخترع، مهندس برق و مهندس مکانیک صربی الاصل آمریکایی و بیشتر به دلیل سهمش در طراحی سیستم نوین برق رسانی بر اساس جریان متناوب (AC) شناخته می شود) از 25 تا30 مهر ماه برگزار می شود.

این مسابقات جهانی از جمله مسابقات معتبر است که در حوزه حمل و نقل به صورت تخصصی و در دیگر رشته ها برگزار می شود. در این رقابت علمی هر طرحی که از نظر داوران از لحاظ فنی، علمی و اقتصادی امتیاز بیشتری کسب کند، به بخش حضوری داوری راه می یابد.

تیم ایران به سرپرستی مهندس امیر عباس محمدی کوشکی، دانشجوی دانشگاه علمی و کاربردی و با حضور سجاد شریعت، نگار عطائی، غزل سهرابی و هستی رضایی از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد اصفهان در این مسابقات شرکت کردند و پیروز به کسب رتبه دوم و جایزه ویژه مسابقات فناوری و اختراعات کرواسی شدند.

تیم ایرانی حاضر در مسابقات تسلا

امیرعباس محمدی از محققان این طرح در گفت وگو با وبلاگ شن، عنوان طرح ارسال شده به مسابقات جهانی فناوری و اختراعات تسلا را دستکش نانو هوشمند الکترونیک حرارتی ذکر کرد و گفت: این دستکش برای کوهنوردان و تمامی افرادی که در مناطق کوهستانی و سردسیر هستند، طراحی و ساخته شده است .

وی با بیان اینکه طراحی این دستکش بر اساس ارزیابی دقیق فنی مسائل کوهنوردان و بررسی محصولات شرکت های خارجی طراحی شده است، اظهار کرد: در نهایت دستکشی را ساختیم که تمامی امکانات تلفن همراه را دارد، ، ضمن آنکه قادر است علائم حیاتی بدن را با سنسور نبض ارسال کند.

محمدی با تاکید بر اینکه این دستکش مجهز به سیستم GPS است، در این باره توضیح داد: زمانی که برای کوهنوردان مسئله ای ایجاد شود، اطلاعات سنسور نبض این دستکش مختصات دقیق کوهنورد را به همراه سایر اطلاعات از طریق سیستم GSM به سنتر و سامانه ارسال می کند.

این محقق با تاکید بر اینکه این دستکش در دمای منهای 40 درجه سانتی گراد قادر است گرمای لازم را برای کاربر تامین کند، خاطر نشان کرد: این دستکش مجهز به صفحه LCD است که بر روی آن نصب شده و از این طریق نقشه راه، درصد دمای داخل و خارج دستکش و دیگر اطلاعات بر روی آن نمایش داده می شود.

محمدی، مقاوم بودن در برابر سرمای شدید را از دیگر مزایای دستکش تولید شده نام برد و ادامه داد: جنس پارچه این دستکش از نانو الیاف ها است. برقراری تماس تلفنی و مچ شدن با گوشی همراه نیز از دیگر امکانات این دستکش است.

این محقق با تاکید بر اینکه نانو الیاف های به کاررفته در این دستکش در شرایط محیطی مانع خروج گرما از دستکش می شود، اضافه نمود: شبکه های چینش این نانوها در این دستکش به گونه ای است که مانع ورود سرما به درون لباس و دستکش خواهد شد.

به گفته وی، درون این دستکش هوشمند دیتای کاملی از آنتن دهی هر سه اپراتور وجود دارد و زمانی که ارتباط مخابراتی از طریق این سه اپراتور برقرار نمی شود، کدهای مخصوص از طریق دیتای ماهواره ای به شماره هایی که درون حافظه این دستکش ذخیره شده است، ارسال می شود.

محمدی با تاکید بر اینکه این دستکش به گونه ای طراحی شده است که مانع از مفقود شدن کوهنوردان می شود، اظهار کرد: با وجود مزایایی که این دستکش برای کوهنوردان دارد، ولی درخواست ما برای معرفی این محصول به کوهنوردان در فدراسیون کوهنوردی بدون پاسخ مانده است.

وی یادآور شد: این طرح در این مسابقات پیروز به کسب رتبه دوم و جایزه ویژه مسابقات فناوری و اختراعات کرواسی شده است.

این محقق با بیان اینکه فناوری به کاربرده شده در این محصول در آینده یکی از محصولات شرکت های بزرگی همچون سامسونگ است، گفت: ما توانستیم نمونه ای از این فناوری را به صورت صنعتی تولید کنیم و در حال حاضر این محصول توانسته TPL (سطح فناوری) 8 را از سوی فن بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رتبه دوم نانودستکش هوشمند محققان ایرانی در مسابقات تسلا، روشی برای جلوگیری از گم شدن کوهنوردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه دوم نانودستکش هوشمند محققان ایرانی در مسابقات تسلا، روشی برای جلوگیری از گم شدن کوهنوردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید