صاپست، یک نشانی پستی برای همواره

به گزارش وبلاگ شن، معمولا در ارسال و دریافت بسته های پستی مهم ترین معضلی که وجود دارد، احتمال تغییر نشانی گیرنده است که مشکلاتی را به وجود می آورد.

صاپست، یک نشانی پستی برای همواره

وجود سامانه ای که بتواند در لحظه امکان دریافت نوترین نشانی گیرنده را فراهم کند، می تواند به تمام این چالش ها خاتمه دهد.

شرکت ایده بنیان شریف با ایجاد سامانه ای به نام صاپست توانسته سیستم یکپارچه درج نشانی برای ارسال مرسولات پستی ایجاد کند.

حمیدرضا توکلی در رشته مکانیک تحصیل نموده و بنابر علاقه اش در حوزه نوآوری و تکنولوژی، همزمان در رشته علوم اجتماعی در گرایش پژوهشگری هم به کسب دانش پرداخته است و درحال حاضر هم مشغول به تحصیل در رشته مدیریت تکنولوژی گرایش نوآوری از دانشگاه علم و صنعت است.

او به همراه دوستانش در تحقیقاتی که انجام داده، دریافتند معمولا افراد به علت تغییر نشانی منزل یا تغییر مکان شرکت در دریافت مرسوله دچار مشکل می شوند و بستری هم وجود ندارد که بتوانند به یاری آن به آسانی برای ثبت آخرین نشانی به آن رجوع نمایند. همین احتیاج باعث شکل گیری طرح صاپست شد که تمام این مسائل را رفع می نماید.

توکلی در این خصوص به جام جم می گوید: پیروز شدیم با همکاری جمعی از نخبگان دانشگاه، شرکت ایده بنیان شریف را به اسم یک شرکت دانش بنیان و خلاق در زمینه ایجاد و فعالیت در حوزه های فناوری، طرح های نوین و استارت آپی تأسیس و فعالیت خود را از سال 1395 شروع کنیم.

بعد از ثبت شرکت، صاپست نخستین طرح در حوزه حمل و نقل و پست کشور بود که از همان سال به شرکت ملی پست ارائه دادند. این طرح نوی در سطح ملی و کاملا نوآورانه است که برای اولین بار با همکاری شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران اجرا شده است. درواقع، این طرح پس از آنالیز معضلات مربوط به ثبت و دریافت نشانی به منظور تسهیل انجام خدمات شهری ایجاد شده و افراد می توانند با مراجعه به سایت های مربوطه از خدمات این سامانه استفاده نمایند.

توکلی می گوید: ما صاپست را که مخفف صندوق الکترونیکی پست است با شعار یک نشانی برای همواره و با هدف ایجاد یک نشانی فردمحور و مادام العمر و هم ارتقای کیفیت ثبت نشانی روی مرسولات پستی و هوشمندسازی صندوق های شخصی ایجاد کردیم. این شرکت توانسته برای اولین بار در همان، سال قرارداد بلندمدتی با شرکت ملی پست امضا کند. به طوری که همزمان با نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت 98، طرح به صورت پایلوت اجرا شد و در پی آن، در شهریور 99 به صورت رسمی طی دستورالعملی، فعالیت خود را به طور سراسری در کشور شروع کرد.

کیفیت و کاربردهای صاپست

به گفته مدیر عامل شرکت ایده بنیان شریف، سامانه صاپست در حال حاضر با پیروزیت و با رضایت مشتریان خود در کل کشور در حال خدمت رسانی است. به طوری که توانسته بخش مهمی از فرآیندهای شرکت ملی پست ایران را در زمینه دریافت و ثبت نشانی و هوشمندسازی بر بستر فناوری اطلاعات پیاده سازی کند(نماید). سامانه صاپست به گونه ای کار می نماید که برای اولین بار تمام اطلاعات هویتی مشتری را به همراه نشانی افراد و شرکت ها در یک بخش جمع نموده و هر فردی صاحب یک صندوق الکترونیکی کارآمد و به روز، همراه یک شناسه مادام العمر می گردد که شناسه ذکر شده به وسیله فرد قابل انتخاب است. پس از انتخاب این شناسه، افراد یا شرکت ها می توانند تمام سوابق خود را شامل تغییر نشانی، گزارش مرسولات ارسالی و دریافتی و هزینه های اجرا شده را به صورت یک جا در حساب کاربری خود وارد نمایند و ذخیره داشته باشند.

افراد و شرکت ها می توانند به واسطه صاپست با کمترین هزینه برای خود یک صندوق الکترونیکی ایجاد نمایند که هم برای کاربران و اشخاص عادی و هم برای کسب وکارهای خانگی و فروشگاهی، استارت آپ ها، حوزه تجارت الکترونیک و شرکت هایی که دفتر و مکان آنها ممکن است به علت تغییر نشانی سالیانه دچار مشکل اعلام نشانی به مخاطبان گردد، بسیار کاربردی است. در حال حاضر، صاپست در تمام دفاتر پیشخوان خدمات و دفاتر پستی دولتی و دفاتر پستی روستایی که حدود 10 هزار دفتر را در سراسر کشور شامل می شوند، خدمت رسانی می نماید و به تازگی رایزنی هایی با سایر سازمان ها مانند قوه قضاییه و نیروی انتظامی و سایر سازمان های خدمات رسان اجرا شده است.

ابتکار صاپست در جهان

به گفته توکلی، استفاده از چنین سیستمی با این فرآیند اولین باری است که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. در صاپست به وسیله ارسال پیامک و هشدار در گوشی هوشمند به افراد اطلاع رسانی می گردد. این سامانه به سامانه های دیگر و فروشگاه های اینترنتی هم متصل است. اطلاعات افرادی که در صاپست ثبت نام می نمایند، روی سرور شرکت ملی پست تحت تدابیر امنیتی ذخیره می گردد و افراد نباید هیچ نگرانی از امنیت اطلاعات خود داشته باشند.

مدیر شرکت ایده بنیان شریف درباره هزینه های ثبت نام در صاپست به جام جم می گوید: ما پس از حدود سه سال نرخ خدمات را افزایش داده ایم. در حال حاضر استفاده از کد ملی رایگان است اما برای افرادی که از کدملی به اسم شناسه استفاده می نمایند، خدمات ارزش افزوده مانند پیامک، آرشیو رهگیری مرسوله و غیره مشمول هزینه می گردد که سالیانه مبلغ 30 هزار تومان است و بابت شماره تلفن همراه و کد 7 رقمی برای اشخاص حقیقی هم 30 هزار تومان دریافت می گردد که آبونمان یک ساله است. برای کسب و کارها صرفا انتخاب شناسه 7 رقمی و موبایل قابل انتخاب است که آبونمان یکساله آن 35 هزارتومان است و برای شرکت ها، اشخاص حقوقی و سازمان های دولتی به ازای یک سال استفاده از شناسه صاپست 45 هزار تومان تعیین شده است. افرادی که ناتوان بوده و به هر علتی به وسیله اینترنت قادر به ثبت نام نباشند یا اطلاعات کافی نداشته باشند هم می توانند با مراجعه به مراکز پستی سراسر کشور اعم از دولتی و دفاتر پیشخوان بخش دولتی و عمومی و دفاتر ICTروستایی مراحل ثبت نام را انجام دهند.

چگونه با صاپست کار کنیم؟

مدیر عامل شرکت ایده بنیان شریف می گوید: شناسه صاپست با کدپستی فرق دارد. کدپستی یک کد مکان محور است که در جای خود به درستی تعریف شده است. اما شناسه صاپست یک شناسه فردمحور است و افراد، شرکت ها، سازمان ها و غیره می توانند نشانی نو خود را در این سامانه تغییر دهند، گزارش رهگیری مرسولات را به صورت آرشیو شده داشته باشند و هزینه های خود را مدیریت نمایند. درواقع، هر فرد، سازمان یا شرکتی در سامانه صاپست با مشخصات هویتی که وارد می نماید، صاحب یک پروفایل خواهد شد که از این طریق امکان دسترسی به امکانات اشاره شده را خواهد داشت. در این سامانه هر فردی می تواند حداقل یک و حداکثر سه شناسه انتخاب کند. این شناسه برای کسب وکارها و افراد حقیقی شامل کدملی یا شماره موبایل یا یک کد 7 رقمی به انتخاب خود افراد است، اما برای افراد حقوقی شناسه ملی شرکت یا کد 7 رقمی است. بعد از اختصاص این شناسه 7 رقمی در سامانه، افراد دیگر لزومی به دادن نشانی به دیگران برای ارسال مرسوله ندارند و به جای آن می توانند این شناسه را ارائه دهند. زمانی که این کد روی مرسوله نوشته می گردد، باجه پست با وارد کردن این شناسه، می تواند وارد پروفایل فرد شده و آخرین نشانی را مشاهده و تمام اطلاعات به صورت چاپی روی مرسوله الصاق و به نشانی مورد نظر ارسال می گردد. به این ترتیب امنیت فردی و حریم خصوصی افراد هم در زمان ارائه نشانی برای گیرنده و در فازهای بعدی طرح برای فرستنده حفظ خواهد شد.

راه های ارتباطی با ایده بنیان شریف

وبسایت: sapost.ir / sapost.post.ir

اینستاگرام: sapost.ir

ایمیل: [email protected]

توئیتر: sapost-ir

تماس: 02191077374 و 02122045779

شناسه صاپست: 1000100

(آدرس ما را با این شناسه در بخش آدرس یابی سایت صاپست جستجو کنید)

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به پارک وی، خیابات تورج، پلاک 13

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ شن

منبع: جام جم آنلاین

به "صاپست، یک نشانی پستی برای همواره" امتیاز دهید

1 کاربر به "صاپست، یک نشانی پستی برای همواره" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صاپست، یک نشانی پستی برای همواره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید