نگاهی به کاربرد پزشکی ختمی چینی

به گزارش وبلاگ شن، در منطقه Suquang از کشور پاپوآگینه نو، عصاره مجموع قسمت های گیاه در درمان سردرد، قاعدگی نامنظم و بعلاوه مستقیماً بر روی محل زخم به کار می رود. در استان مرکزی سنگاپور، از این

نگاهی به کاربرد پزشکی ختمی چینی

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Hibiscus rosa-sinensis L. (Malvaceae)

نام انگلیسی:

Hawaiian Hibiscus, China Rose, Bunga Raya

نام فارسی:

ختمی چینی

مشخصات:

Hibiscus rosa-sinensis L. یک درخت کوچک همواره سبز چند سال زی (پایا) است که تا ارتفاع 3/6 متر رشد می نماید و در تمام طول سال گل دارد. ضد اضطراب، ضد سرطان، ضد صرع، جلوگیری از بارداری، آنتی اکسیدان، محافظ کبد، پایین آورنده قند خون، پایین آورنده چربی خون و بهبود دهنده زخم. برگ های بزرگ و براق آن، بیضوی، یک در میان و با رنگ متفاوت، از سبز کمرنگ تا سبز تیره، با لبه های دندانه دار هستند. گل ها 5 گلبرگ دارند، و رنگ آن ها متفاوت ولی اغلب قرمز هستند.

منشأ:

بومی آسیای جنوب شرقی است و در سرتاسر دنیا به اسم یک گیاه زینتی کشت داده می گردد.

ترکیبات شیمیایی:

گوسیپتین، آنتوسیانین، اسید میریستیک، اسید پالمیتیک، آمبرتولید، کامپسترول، متیل استرکولات و ترکیبات دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

در منطقه Suquang از کشور پاپوآگینه نو، عصاره مجموع قسمت های گیاه در درمان سردرد، قاعدگی نامنظم و بعلاوه مستقیماً بر روی محل زخم به کار می رود. در استان مرکزی سنگاپور، از این گیاه برای درمان درد چشم استفاده می گردد در حالی که در استان شمالی و استان سلیمان شمالی، برای تحریک زایمان به کار می رود. در اندونزی، از ختمی چینی به اسم مسهل، سقط آور، و تنظیم کننده قاعدگی استفاده می گردد. عصاره گیاه، بعلاوه اثر تسکین دهنده بر روی غشای مخاطی پوشاننده تنفسی و گوارشی دارد. گل و برگ ختمی چینی برای درمان بیماری های پوستی، اوریون، رفع کردن تب و بعلاوه به اسم نرم کننده پوست، مسکن و مسهل به کار می رود. از گل گیاه بعلاوه به اسم قابض، برای درمان خون ریزی بیش از حد قاعدگی، تب و بیماری های پوستی استفاده می گردد. ریشه ختمی چینی برای درمان سوزاک کاربرد دارد. در منطقه Finschhafen از کشور پاپوآگینه نو، ریشه و برگ گیاه خرد شده و عصاره آن برای درمان اسهال نوشیده می گردد.

بیشتر بخوانید: گل ختمی ، گل همه کاره

آثار دارویی:

ضد اضطراب، ضد سرطان، ضد صرع، جلوگیری از بارداری، آنتی اکسیدان، محافظ کبد، پایین آورنده قند خون، پایین آورنده چربی خون و بهبود دهنده زخم.

موارد منع مصرف:

در بچه های کوچک و در دوران بارداری و شیردهی مصرف نگردد.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "نگاهی به کاربرد پزشکی ختمی چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی ختمی چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید