معرفی لذیذترین غذاهای خیابانی ترکیه

به گزارش وبلاگ شن، غذاهای خیابانی از جمله خوراکی هایی هستند که در هر زمان از شبانه روز اشتها را در مردم کوچه و بازار برمی انگیزند. کشور ترکیه یکی از لذیذترین غذاهای خیابانی را دارد، تنوع غذاهای خیابانی به قدری در این کشور زیاد است که نمی توان تصور کرد. هم مرز بودن کشور ترکیه با ما، باعث شده است که عادت ها و تنوع غذایی کشور ترکیه به ما بسیار نزدیک باشد. به همین سبب بسیاری از غذاهای ترکی برای ما شناخته شده است و در بسیاری از رستوران ها سرو می شوند. چیزی که شاید نتوانید به راحتی در رستوران ها پیدا کنیم، غذاهای خیابانی کشور ترکیه است. اگر قصد دارید سفری به کشور ترکیه داشته باشید با ما همراه باشید تا بهترین غذاهای خیابانی ترکیه را به شما معرفی کنیم.

معرفی لذیذترین غذاهای خیابانی ترکیه

برای مشاهده و رزرو ارزان ترین بلیط پرواز استانبول روی عکس زیر کلیک کنید:

بالیک اکمک

غذاهای دریایی علاوه بر مقوی بودن، یکی از لذیذترین وعده های غذایی نیز محسوب می شوند. بسیاری از شهر های ترکیه در مجاورت دریا قرار دارند و صید و فروش ماهی یکی از اصلی ترین مشاغل مردم این شهرها به شمار می رود. غذاهای دریایی یکی از اصلی ترین وعده های غذایی مردم ترکیه را تشکیل می دهد. یکی از لذیذترین غذهای خیابانی ترکیه، بالیک اکمک (Balik-Ekmek) است. تنگه بسفر استانبول یکی از زیباترین مناظر شهر استانبول را دارد، شما می توانید در گوشه گوشه این منطقه بوی مست نماینده ماهی سرخ نموده با روغن زیتون و کره را استشمام کنید. این ساندویچ ماهی در میان مردم محلی یکی از محبوب ترین وعده های غذایی محسوب می گردد. شما می توانید در مناطق دیگری نظیر محله کاراکوی (Karakoy) و امین انو (Eminonu) نیز از دکه های خیابانی ساندویچ بالیک اکمک را تهیه کنید.

سیمیت

نان­های محلی یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین خوراکی هایی است که از کودک تا عظیم عاشق آن هستند. سیمیت (Simit) از نان­های محلی کشور ترکیه است، این نان مغذی در کنجد خوابانده شده و در تنور پخته می گردد. اگر در صبح زود در خیابان های استانبول و دیگر شهرهای ترکیه قدم بزنید حتما با این صحنه روبرو شده اید که مردم با در دست داشتن این نان به سرکار می فرایند یا صبحانه خود را آغاز می نمایند. مردمان محلی معمولا نان سیمیت را به همراه چایی در وعده صبحانه میل می نمایند. البته شما می توانید در طول روز نیز نان سیمیت را از دست فروشان و دوره گردان خریداری کنید، طعم این نان حتی با شکلات نوتلا و خامه عالی خواهد شد.

گزلمه

گزلمه (Gözleme) یکی دیگر از نان های سنتی ترکیه است و زادگاه آن به منطقه آناتولی برمی­گردد. این نان از خمیری تشکیل شده است که در داخلش از مواد مختلفی مانند گوشت و سبزیجات تازه استفاده شده است. گزلمه تنوع زیادی دارد و امروزه گزلمه پنیری، سیب زمینی، پیاز نیز در دکه های خیابانی و رستوران ها سرو می گردد. این غذای لذیذ یکی از میان وعده های اصلی و محبوب مردم ترکیه محسوب می گردد و در بیشتر خیابان های استانبول در گوشه و کنار خیابان ها فروخته می گردد.

دوروم

دوروم (Durum) از جمله میان وعده­ های غذایی خیابانی است که از مواد خوراکی متنوعی در تهیه آن استفاده می نمایند. مواد اصلی تشکیل دهنده دوروم مرغ، گوشت، پنیر و انواع سبزیجات است که بعد از پخت در نانی شبیه به نان لواش به شکل لقمه پیچیده می گردد. این میان وعده غذایی به دلیل موادغذایی مقوی­ای که دارد به راحتی شما را تا مدت ها سیر نگه می دارد. اگر سروکارتان به میدان معروف تاکسیم استانبول افتاد حتما به بامبی و کیزیل کایالار سری بزنید، دوروم­های این دو مکان شهرت بسیاری دارند.

تانتونی

تانتونی (Tantuni) یکی دیگر از وعده های غذایی ترکی است که در نان و به صورت لقمه ای سرو می گردد. تانتونی بسیار شبیه به دوروم است و از گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و ترکیبی از انواع ادویه ها درست می گردد. بعد از تهیه مخلوط گوشت و گوجه آن را در یک نان بسیار نازک شبیه به نان لواش گذاشته و لقمه پیچ می نمایند. زادگاه غذای تانتونی شهر مرسین است اما امینه آنا سفراسی (Emine Ana Sofrasi) در محله بیلورجو در میدان تکسیم لذیذترین تانتونی ها را در استانبول دارد. تانتونی در اصل جزو غذاهای تند به شمار می رود اما برای رضایت مشتریان دکه­های اغذیه فروشی خیابانی این میان وعده لذیذ را تند و هم به صورت معمولی پخت می نمایند.

لهمجون

همه ما زادگاه پیتزا را کشور ایتالیا می دانیم و در بیشتر رستوران ها و فودکورت ها همواره پیتزا اولین گزینه برای سفارش است. لهمجون (Lahmacun) یک پیتزای ترکی است که در چندسال اخیر در شهرهای شمال غربی کشور خودمان نیز جزو منوهای غذایی قرار گرفته است. خمیر استفاده شده در این پیتزای خوشمزه بسیار نازک ئ شبیه به نان لواش است، محتوای اصلی پیتزا لهمجون شامل گوشت قرمز چرخ نموده، پیاز و فلفل قرمز است. برای خوش طعم تر شدن لهمجون در کنار آن جعفری تازه و آب لیمو نیز سرو می گردد. پیتزا ترکی لهمجون را در خود ترکیه با دوغ محلی یا به زبان ترکی آیران (Ayran) می خورند. از معروف ترین رستوران ها و فروشگاه های خیابانی که لهجمون را با تنور و کوره سنگی می پزند می توان به لهمجون خلیل (Halil Lahmacun) و بُرسام تاش فیرین (Borsam Tas Firin) در محله کادی کوی (Kadikoy) و فیستیک کباب (Fistik Kebab) در محله آرناووت کوی (Arnavut Koy) اشاره نمود.

کوکورچ

کوکورچ (Kokorec) را می توان از آن دسته خوراک هایی معرفی کرد که عاشقان کله پاچه را به خود جذب می نماید. کوکورچ از روده گوسفند درست می گردد که با فلفل آغشته می گردد سپس تابیده شده و پخته می گردد. این غذا را می توان نوعی کباب روده گوسفند دانست. این غذای لذیذ معمولا با نان سرو می گردد. شامپیون کوکورچ (Sampiyon Kokorec) از معروف ترین مکان هایی است که این غذای خیابانی را پخت می نماید.

میدیه دولما

غذاهای خیابانی ترکی تنوع زیادی دارند و جزو مقوی و سالم ترین وعده های غذایی خیابانی نسبت به سایر کشورهای جهان هستند. میدیه دولما (Midye Dolma) یک غذای دریایی است که از نصف صدف دریایی و برنج بسیار تند تهیه می گردد. برای خوش طعم تر کردن میدیه دولما در کنار آن لیمو تازه نیز سرو می گردد. اگر در شب های استانبول قدم زنان از میدان تاکسیم بگذرید حتما دکه های فروش میدیه دولما خواهید دید. بر خلاف عادت های غذایی که گفته می گردد غذا را آهسته و با طمانینه میل کنید، برای اینکه بتوانید از میدیه دولما لذت کامل را ببرید باید پشت سر هم هر تکه میدیه دولما را خورده تا زمانی که احساس سیری کامل کنید؛ چراکه اگر آهسته آهسته غذا بخورید دانه های برنج حجیم شده و احساس سیری کاذب به شما می دهند و حجم بیشتر غذا اضافه خواهد ماند.

برای مشاهده و رزرو بهترین هتل های استانبول روی عکس زیر کلیک کنید:

استانبولترکیهشکم گردی

منبع: الی گشت

به "معرفی لذیذترین غذاهای خیابانی ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی لذیذترین غذاهای خیابانی ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید