روش های طبیعی و خانگی برای درمان جوش صورت

به گزارش وبلاگ شن، جوش های صورت معمولا به شکل دانه های قرمزرنگ و متورم در قسمت های مختلف صورت ظاهر می شوند.بهترین درمان سریع جوش صورت استفاده از ماسک صورت است.

روش های طبیعی و خانگی برای درمان جوش صورت

هیچ کس دوست ندارد صبح که از خواب بیدار می گردد و رو به روی آینه می ایستد شاهد جوش های قرمز رنگ بر روی صورتش باشد. ممکن است برای شما هم چنین حالتی پیش آمده باشد. اوضاع زمانی وخیم تر می گردد که شب به یک میهمانی هم دعوت باشید. بنابراین اولین چیزی که به فکرتان می رسد پیدا کردن راه حلی برای درمان جوش صورت و خلاص شدن از شر آن هاست. می توانید روش های درمانی و طولانی مدت را دنبال کنید اما اگر به دنبال راه های آسان تر و سریع تر می گشت ما به شما درمان جوش صورت با روش های طبیعی و خانگی را پیشنهاد می کنیم.

جوش صورت یا آکنه چیست؟

آکنه یا جوش صورت یک اختلال پوستی است که در سنین نوجوانی شروع می گردد و تا آخر جوانی ادامه می یابد. برای درمان ابتدا باید دید که آیا ضایعات واقعاً جوش صورت هستند؛ چون خیلی از ضایعات پوستی شبیه جوش صورت بروز می نمایند. جوش صورت بیشتر در نواحی از بدن که دارای غدد سباسه فراوان است مثل اطراف بینی، پیشانی، چانه، قسمت های فوقانی پشت و سینه و شانه ها دیده می گردد. جوش های غرور به صورت دانه های قرمز، جوش های سر سیاه و توده های سفت زیر پوستی در ناحیه گونه، بینی، پیشانی، پشت گردن، قسمت فوقانی پشت و سینه ظاهر می شوند.

چرا جوش می زنیم؟

عوامل مختلفی در پیدایش و شدت جوش صورت نقش دارند. عوامل ژنتیکی، میکروب ها، نوع تغذیه، مسائل عصبی و روحی، تغییرات غددی هورمونی، نوع پوست، بهداشت صورت، مصرف برخی داروها و برخی از بیماری ها از جمله عواملی است که در ایجاد این بیماری نقش دارد. شستشوی مکرر نواحی جوش به ویژه با صابون هایی که اسیدیته می باشند و از خود بقایایی به جا نمی گذارند در جلوگیری از تشکیل جوش جـدید تا حـد زیادی مؤثر است و در درمان نیز یاری نماینده می باشد.

درمان دارویی جوش صورت

اگر برای درمان جوش صورت به پزشک مراجعه کنید احتمالا مصرف داروهای کورتونی یا استروئیدی را برای کوتاه مدت به صورت خوراکی یا موضعی یا تزریقی تجویز می نماید اما باید بدانید با مصرف طولانی مدت این داروها آکنه بدتر می گردد اما در کوتاه مدت چنین داروهایی می تواند التهاب را از بین ببرد و از آنجا که التهاب نقش زیادی در ایجاد جوش دارد بنابراین جوش ها کاهش می یابند. باید بدانید مصرف این داروها باید محدود به چند روز یا نهایتا دو هفته باشد تا شدت ضایعات آکنه کم گردد البته این بهبودی به طور موقتی است و فرد باید حتما داروهای خوراکی و موضعی آنتی آکنه و آنتی باکتریال را شروع کند تا با قطع داروهای کورتونی و استروئیدی ضدالتهاب، جوش ها برنگردند.

روش های خانگی درمان جوش صورت

استفاده از مواد طبیعی و خانگی برای درمان جوش های سرسیاه و همچنین جوش های قرمز بسیار کاربردی و موثر می باشند:

یکی از خواص قابل توجه عسل که آن را برای درمان جوش صورت مناسب نموده است خاصیت آنتی باکتریال بودن آن است. این خوراکی بی نظیر ضمن کشتن آکنه های پوستی از بروز عفونت هم جلوگیری می نماید. یک توپ نخی کوچک را به عسل آغشته کنید و سپس سطح پوست خودتان را با آن ماساژ دهید، اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه عسل روی پوست شما بماند. نباید فراموش کنید برای اینکه نتیجه مطلوب حاصل گردد باید این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

یکی دیگر از منابع اسیدی که به کشتن باکتری های پوستی و خشک شدن سریع جوش های صورت یاری می نماید لیمو ترش است.شما برای درمان جوش صورت می توانید هر شب پیش از رفتن به تخت خواب یک نیمه از لیمو ترش را روی صورت خود بمالید و صبح بشویید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر پوستی حساس دارید با احتیاط از این خوراکی بهره ببرید.

دو سه عدد پیاز متوسط را پس از پوست کندن خرد کنید و در مقدار کمی آب بپزید به طوری که پیاز کاملا پخته گردد و آب در ته ظرف باقی نماند. پیاز پخته شده را درون یک تکه پارچه نخی نازک تمیز بپیچید و روی جوش ها بگذارید و پس از چند دقیقه موضع را بشویید.

احتمالاً سیر یکی از سبزیجات و ادویه های مورد علاقه شما در آشپزی است، اما همین خوراکی لذیذ می تواند به شما یاری کند تا دیگر جوش های صورتتان را نبینید. این خوراکی با خاصیت آنتی باکتریال و سولفوری که دارد تأثیر شگفت انگیزی در درمان جوش صورت و نابودسازی سریع آکنه های پوستی دارد. سیرها را تکه تکه کنید و روی قسمت های آسیب دیده پوستتان بگذارید و پس از چند دقیقه آنها را بشویید و تا پوستی روشن و صاف داشته باشید.

به دلیل وجود ترکیبات آنتی باکتریال و خاصیت تسکین دهندگی، درخت چای به خشک کردن جوش های سر سفید و از بین بردن آکنه ها یاری قابل توجهی می نماید. کافی است مقدار کمی از برگ های درخت چای را روی نقاط حساس پوست بگذارید و بعد 10 تا 15 دقیقه آن را بشویید، پس از چند بار انجام این کار تفاوت را در پوستتان احساس می کنید.

ماسک های مفید برای درمان جوش صورت

این ماسک تاثیر فوق العاده ای در درمان جوش صورت دارد. برای این منظور مقداری دارچین و عسل را با هم مخلوط کنید تا ماده ای چسبی شکل به دست آید. صورتتان را بشویید و بعد مقداری از این مخلوط را قبل ازخواب روی مناطق مورد نظر بمالید و بگذارید تا صبح بماند و بعد صبح صورتتان را کاملا بشویید. اگر معمولا در خواب زیاد تکان می خورید، توصیه می کنم روی بالش خود یک حوله بیندازید تا کثیف نگردد.

برای استفاده از ماست بهتر است ابتدا پوست صورت خود را با آب ولرم کاملا تمیز کنید و پس از آن ماست کم چرب را به مدت 30 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. اگر قصد استفاده از این ماسک را دارید، دقت داشته باشید اگر از ماست پرچرب بهره ببرید نه تنها جوش های شما برطرف نمی گردد که باعث تشدید جوش ها نیز خواهد شد.

ماسک جوش شیرین یکی از معروف ترین ماسک های ضد جوش است که برای درمان جوش صورت بسیار استفاده می گردد. برای درست کردن آن کافی است مقداری جوش شیرین را در آب حل نموده و آن را روی صورت خود بگذارید. اجازه دهید این ماسک حدود 15 دقیقه روی پوست شما باقی بماند و پس از آن پوست خود را با آب ولرم شست وشو دهید.

بهترین و موثرترین ماسک صورت برای درمان جوش صورت ، زرده تخم مرغ به همراه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و همین میزان عسل است. این ماسک را به مدت 20 دقیقه، یک روز در میان و برای حداقل 2 ماه بهره ببرید. و آن را با آب ولرم بشویید.

توصیه هایی برای پیشگیری و درمان جوش صورت

  • یک پاک نماینده ملایم بدون چربی برای شستن پوست های چرب ایده آل است.
  • گرما میزان جوش های آکنه را بیشتر می نماید پس زیاد در محیط های گرم نمانید.
  • مصرف مواد آرایشی و کرم های چرب، آکنه را تشدید می نماید پس سعی کنید صورت خود را کمتر نقاشی کنید.
  • سعی کنید خواب مرتب داشته باشید. استراحت کافی داشته باشید و حتی الامکان از فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید.
  • از دست کاری کردن جوش ها و فشار دادن آن ها خودداری کنید.
  • سبزی و میوه بخصوص سبزی های حاوی ویتامین A مثل هویج، اسفناج، شاهی و گوجه فرنگی را زیاد مصرف کنید.
  • ورزش و استحمام کردن را همواره در نظر بگیرید. ورزش و استحمام باعث باز شدن منافذ پوست، بهبود جریان خون آن و برطرف چربی می گردد.
  • از مصرف غذاهای چرب، سس مایونز، خامه، شکلات، گردو، فندق، موز، تخم مرغ و نارگیل، خودداری کنید.
  • با یک لایه بردار ملایم سلول های مرده سطح پوست را بردارید.
منبع: setare.com

به "روش های طبیعی و خانگی برای درمان جوش صورت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های طبیعی و خانگی برای درمان جوش صورت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید