شدت دریافت سرقت و قاچاق آثار تاریخی در ایام کرونایی

به گزارش وبلاگ شن، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شدت دریافت سرقت و قاچاق آثار تاریخی در ایام کرونایی مشاهده می گردد.

شدت دریافت سرقت و قاچاق آثار تاریخی در ایام کرونایی

بحران سرقت گنجینه های تاریخی در دوران کرونا

قرنطینه سراسری در کشورهای مختلف باعث شده تا موزه و محوطه های تاریخی تعطیل شوند و در اغلب موارد سطح نگهبانی چندان مطلوب نیست. از همین رو، امکان دسترسی به آثار موزه ها توسط سارقانی که از فضای مجازی برای فروش آنلاین آثار مسروقه استفاده می نمایند، افزایش یافته است.

سرپرست پروژه اطهر که به آنالیز فروش آثار تاریخی در فضای مجازی می پردازد، می گوید: کووید - 19 دو تاثیر داشت: نخست، مردم زمان بیشتری بدست آوردند. دوم، مردم شغل هایشان را از دست دادند و باید به دنبال راهی برای کسب درآمد باشند.

در سال 2019، نتایج این پروژه تحقیقاتی نشان داد 90 گروه فیسبوکی ویژه قاچاق گنجینه های فرهنگی با بیش از 300هزار کاربر وجود دارد.

به گفته سرپرست این پروژه، اکنون آمار چنین گروه هایی افزایش یافته تا حدی که شمار گروه های مشابه به 130 مورد رسیده است. بسیاری از این گروه ها به زبان عربی فعالیت دارند.

این پروژه کاتالوگی شامل هزاران تصویر آثار تاریخی تهیه نموده که در فضای مجازی برای فروش گذاشته شده اند.

تصویر تابوتهای فراعنه در کنار سایر آثار مصر باستان، کتیبه های تاریخی از عراق و یمن، سکه های باستانی از لیبی و مجسمه هایی از سوریه در این کاتالوگ دیده می شوند.

ارنستو اوتون، معاون دبیر کل فرهنگ یونسکو معتقد است در حال حاضر غارت گنجینه های فرهنگی افزایش یافته، اطلاعات کمی در دسترس است و ماموریتهای پیگیری و کنترل بر این معضل نیز کاهش یافته است. کرونا فرایند مبارزه با قاچاق آثار باستانی را دچار مشکل کرد.

منبع: همگردی

به "شدت دریافت سرقت و قاچاق آثار تاریخی در ایام کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شدت دریافت سرقت و قاچاق آثار تاریخی در ایام کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید