سالانه 17.5 تن خاک در هکتار در خراسان شمالی از دست می رود

به گزارش وبلاگ شن، خبرنگاران/خراسان شمالی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: خشکسالی و تغییر اقلیم بحران های زیادی را ایجاد نموده و بهره برداری مفرط از اراضی و سیلاب ها زمینه فرسایش زیاد خاک را فراهم نموده است.

سالانه 17.5 تن خاک در هکتار در خراسان شمالی از دست می رود

حسن وحید در گفت و گو با وبلاگ شن، اضافه نمود: در بعضی از منطقه ها استان و کشور فراوری سال های قبل را نداریم که این امر ناشی از نوع بهره برداری های قبل ما می گردد و اگر نگاهی به مراتع و جنگل ها انداخته گردد می توان دید که توان آن ها کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سطح منابع طبیعی خراسان شمالی دو میلیون و 300 هکتار است و باید برای حفاظت از آن ها عزم جدی را به کار بست، ادامه داد: متاسفانه 65 درصد از مساحت خراسان شمالی فرسایش پذیر است و میزان فرسایش پذیری جای جای استان بسیار بالا است.

وحید اظهارکرد: براساس مطالعات اجرا شده میانه فرسایش خاک در این استان 17.5 تن در هکتار است یعنی سالانه 17.5 تن خاک در سال در این استان از دست می رود این در حالی است که میزان فرسایش خاک در کشور 15 تن و فرسایش طبیعی خاک 10 تن می باشد.

به گفته وی مهمترین دلیل فرسایش خاک در این استان بهره برداری بیش از میزان از آن است.

دو میلیون هکتار از مساحت استان تحت تاثیر فرسایش قرار گرفته است

وی با اشاره به فرسایش بادی در استان اظهارکرد: جنوب استان، منطقه ها تحت تاثیر فرسایش بادی است که بیش از 190 هزار هکتار از مساحت این منطقه تحت تاثیر این عارضه قرار گرفته است.

این مقام مسئول به کانون های فرسایش بادی با شدت کم، میانه و بالا اعلام کرد: مساحت کانون های فرسایشی بادی با شدت کم در این استان کمتر است اما 13 هزار هکتار از اراضی تحت تاثیر کانون های فرسایشی بادی با شدت میانه قرار دارند.

وی با تاکید بر این مطلب که بر اساس ارزیابی های اجرا شده میزان فرسایش خاک در جنگل های دست کاشت به حداقل رسیده و کنترل شده است، ادامه داد: از سوی دیگر 21 درصد از اراضی استان به شدت تحت تاثیر فرسایش آبی قرار دارند که بیشترین حجم آن در منطقه شمال خراسان شمالی قرار گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در مجموع دو میلیون هکتار از سطح این استان متاثر از فرسایش های میانه و شدید هستند.

یک سوم سد شیرین دره را رسوب گرفته است

وی با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری یکی از راه های کنترل فرسایش خاک است، گفت: تا به امروز برای اجرای این عملیات در سطح یک میلیون و 33 هزار هکتار مطالعه اجرا شده و از 114 حوزه مطالعه شده در 81 حوزه آبخیز با مساحت 700 هزار هکتار که 25 درصد مساحت استان را تشکیل می دهد، عملیات آبخیزداری اجرا شده است.

وی به اختلاف نظر میان شرکت آب منطقه ای و اداره کل منابع طبیعی در ارتباط با سدها نیز اشاره نمود و گفت: اداره کل منابع طبیعی معتقد است که آب باید در داخل حوزه سد کنترل گردد این در حالی است که شرکت آب منطقه ای اعتقاد دارد که آب باید در خروجی حوزه کنترل گردد.

وحید با بیان اینکه مهمترین سد خراسان شمالی، شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان است، اضافه نمود: 70 درصد از مطالعات آبخیزداری در این شد اجرا شده اما متاسفانه فرسایش رسوب در آنجا خیلی بالاست و از 90 میلیون متر مکعب ظرفیت این سد هم اکنون یک سوم آن را رسوب گرفته است.

وی ادامه داد: اعتبارات میلیاردی برای سدسازی هزینه می گردد اما می توان با میزان خیلی کمی از اعتبار جلوی ورود و نشست رسوب به داخل حوضچه را گرفت.

وی توضیح داد: با اقدامات اجرا شده به وسیله این اداره کل در این استان پیروز شده ایم جلوی 1.8 میلیون تن از فرسایش خاک به ارزش مالی 2.8 هزار میلیارد تومان را بگیریم.

فراموشی سنت هایی که جلوی فرسایش خاک را می گرفت

این مقام مسئول خطرنشان کرد: در غرب و جنوب شرق استان با مشکل فرونشست زمین روبرو هستیم که این امر ناشی از فرسایش شدید خاک است اما می توان با انجام کارهای خیلی کوچک جلوی آن را گرفت.

وی اضافه نمود: متاسفانه سنت ها را فراموش نموده ایم، در گذشته در حاشیه باغ ها درخت های بید و صنوبر کاشته می شد که این امر یاری خیلی زیادی به جلوگیری از فرسایش آبی می کرد.

وی تاکیدکرد: پوشش گیاهی یاری خیلی زیادی به حفاظت آب و خاک می نماید و نباید اجازه دهیم مراتعی که شرایط خوب دارند تخریب شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سالانه 17.5 تن خاک در هکتار در خراسان شمالی از دست می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه 17.5 تن خاک در هکتار در خراسان شمالی از دست می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید