خداحافظی اوپک با وزیر نفت، همزمان با اعراضات کارگری

به گزارش وبلاگ شن، کمیته فنی مشترک اوپک پلاس در گزارشی گفت: کشورهای موسوم به اوپک پلاس نگران شدید افزایش شدید عرضه نفت در بازارهای جهانی پس از توقف طرح کاهش عرضه نفت در آوریل 2022 هستند.

خداحافظی اوپک با وزیر نفت، همزمان با اعراضات کارگری

این گزارش که به رویت خبرگزاری رویترز هم رسیده است، تاکید می کند در سال 2022 افزایش شدید عرضه نفت در بازارهای جهانی وجود خواهد داشت و تا 181 میلیون بشکه نفت مازاد تا آخر امسال وجود خواهد داشت.

بر اساس اعلام کمیته فنی مشترک اوپک(JTC)، در حالیکه میزان ذخایر نفت تجاری در کشورهای عضو OECD برای بقیه سال کمتر از میانگین 5 ساله است اما انتظار می رودمازادعرضه از نیمه دوم سال آینده با بازار نفت بر شود.

بر اساس این گزارش ارزیابی می شود که کشورهای اوپک پلاس برای تعادل عرضه نفت در بازارهای جهانی حتی پس از آوریل 20200 مدتی اجرای کاهش عرضه نفت را ادامه دهند.

بر اساس توافق آوریل 2020 کشو رهای اوپک پلاس اکنون 5.7 میلیون بشکه در روز تولید نفت خود را کاهش داده اند که قرار است تا آوریل 2022 ادامه یابد.

قرار است اوپک پلاس امروز اول جولای در باره سیاست هایش در زمینه مدیریت عرضه نفت در ماه اگوست تصمیم بگیرد.

تحلیلگران بر این باورند که کشورهای اوپک پلاس امروز پنجشنبه تصمیم بگیرند که از اول ماه اگوست تولید نفت بیشتر از این رقم فعلی کاهش یابد اما بیشتر کارشناسان معتقدند که روی افزایش 500 هزار بشکه در ماه تجمیع نظر داشته باشند (فارس).

بقا و پیروزیت اوپک؛ مرهون 60 سال همکاری و عقلانیت

در این جلسه اعضا با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران خداحافظی کردند.

زنگنه در این مرنام گفت: قبول همکاری بر مبنای منافع ملی کشورها و حاکمیت عقلانیت در روابط، اصلی است که به رغم همه فراز و نشیب ها و تنش های بزرگ بین اعضا در 60 سال، باعث بقا و پیروزیت اوپک شده است و همه از این روابط سود برده اند.

وی افزود: به نظرم اوپک تنها سازمان مالی جهان سوم است که در فعل و انفعالات مالی جهان تأثیرگذار است. این سازمان بر اساس یک اصل طلایی تشکیل شده و به طرز بی نظیری هم در طول عمر 60 ساله خود پیروز بوده است. این اصل، پذیرش ضرورت همکاری در عین رقابت و حتی اختلافات سیاسی بین اعضا است. این برای جهان سوم یک اصل طلایی است، چراکه معمولا کشورها در جهان سوم یا با هم خوبند یا در حال نزاع و کشمکش با همدیگر هستند.

وی گفت: نخستین حضور من در جلسات اوپک به اجلاس جاکارتا در نوامبر 1997 برمی شود. پس از آن در طی این مدت بازار نفت با فراز و نشیب های وسیعی روبرو شد و طیف وسیعی از قیمت ها را از 7 دلار تا بیش از 100 دلار تجربه کرد. خوشبختانه اوپک با تدبیر به خوبی توانست نه تنها از منافع اعضای خود دفاع کند بلکه در جهت ثبات بازار نفت و تداوم سرمایه گذاری تولید و اطمینان بخشی به مصرف کنندگان برای عرضه به موقع و کافی قدم بردارد.

وی ادامه داد: پس از 60 سال از عمر اوپک، اینک با بازشدن باب همکاری اوپک و جمعی از دیگر تولیدکنندگان نفت در قالب اوپک پلاس، دوران نوی از حیات این سازمان آغاز شده است.

وزیر نفت ایران افزود: من در آستانه 70 سالگی، در زمانی که دولت نو جمهوری اسلامی ایران با انتخاب جناب آقای رئیسی تشکیل می شود، تصمیم گرفته ام از فعالیت های رسمی و تمام وقت کناره گیری کنم و بازنشسته شوم.

زنگنه از مسئولان اوپک تقاضا کرد که با همان محبتی که با من برخورد می کردند، با وزیر بعدی نفت ایران که ظرف کمتر از 2 ماه آینده مستقر خواهد شد، همکاری و مساعدت کنند (ایرنا).

وزیر انرژی عربستان: به دوستی با زنگنه افتخار می کنم

وزیر انرژی عربستان هم گفت: دوستی با آقای زنگنه همیشه راهبردی بوده است و من به این دوستی افتخار می کنم.

عبدالعزیز بن سلمان گفت: زنگنه دوست شخصی من است و از زمانی که به اوپک ملحق شدم، دوست یکدیگر بوده ایم. من همیشه دوستی با ایشان را معنی دار می دانم.

وی با بیان اینکه با وجود تناقض ها پیروزیت های زیادی را در طول سال ها همکاری بدست آوردیم، گفت: واقع گرایی، فهم و درک ایشان در اهمیت جدا کردن مسائل مختلف بسیار کمک کننده بوده است (شانا).

قدردانی دبیرکل اوپک

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک در این نماهنگ هم گفت: در این لحظه تاریخی، می خواهم چند دقیقه از وقت شما را صرف قدردانی عمیق و نوستالژی درباره مشارکت های تاریخی بیژن زنگنه از جمهوری اسلامی ایران در اوپک در طول دوره کاری طولانی و درخشان ایشان کنم. در واقع، ما به دلیل خدمات جانانه ایشان به این سازمان در طول سال های متمادی به نام رئیس هیئت کنندگی جمهوری اسلامی ایران بسیار قدردانیم.

وی افزود: زنگنه در دوران تصدی وزارت نیرو از 1988 تا 1997 و سپس به نام وزیر نفت از 1997 تا 2005 و از 2013 تا به امروز، خدمات متمایزی به کشور خود و این سازمان ارائه داده و با شخصیت با وقار خود، ویژگی های منحصر به فردی در راهبری و تخصص دیپلماتیک نمایان کرده، ایشان نمونه شاخص نجابت و تجسم صداقت است.

به گزارش وبلاگ شن، زنگنه در شرایطی امروز آخرین حضور خود را در یک نشست اوپک تجربه می کند که مدتی است کارگران صنعت نفت ایران در اعتصاب به سر می برند و نسبت به شرایط مالی خود اعتراض دارند (شانا).

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای وبلاگ شن دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "خداحافظی اوپک با وزیر نفت، همزمان با اعراضات کارگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی اوپک با وزیر نفت، همزمان با اعراضات کارگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید