ارزش یک کیلوگرم بذر دانش بنیان برابر با 10بشکه نفت

به گزارش وبلاگ شن، بعضی بذرهای هیبردی توسط شرکت های دانش بنیان و فناور فراوری می گردد که می تواند بیش از 10 برابر قیمت هر بشکه نفت در هر کیلوگرم، ارزش اقتصادی ایجاد کند.

ارزش یک کیلوگرم بذر دانش بنیان برابر با 10بشکه نفت

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ شن از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ازجمله ویژگی های زیست بوم مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، ارزش اضافه نموده بالایی است که بعضی محصولات دانش بنیان ایجاد می نمایند. بعضی بذرهای هیبردی توسط شرکت های دانش بنیان و فناور فراوری می گردد که می تواند بیش از 10 برابر قیمت هر بشکه نفت در هر کیلوگرم، ارزش اقتصادی ایجاد کند. براساس تخمین فدراسیون بین المللی بذر(ISF) ارزش بازار رسمی این محصول در سال 2018 حدود 75 میلیارد دلار برآورد شده است.

علیرضا سبحانی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در این حوزه که فعالیت تحقیقاتی خود را از نزدیک به دو دهه پیش شروع کرد است، دراین باره اظهار کرد: فراوری بذر اصلاح شده گاهی احتیاج به دانش بسیار بالای دارد، محققین پس از سال ها تحقیق بذرهای هیبریدی فراوری می نمایند که والد آن بذر (پدر و مادر بذر) به شکل بهینه ای انتخاب شده است. این موضوع باعث می گردد که بذری فراوری شد که ممکن است تا 10 میلیون تومان در هر کیلو گرم قیمت داشته باشد، این به معنی فراوری بذر با نرخ بیش از 10 برابر قیمت یک بشکه نفت است و این مسئله خود نشانگر قدرت محصولات دانش بنیان است.

وی در ادامه اضافه نمود: این شرکت پیروز شده است بذر اصلاح شده میوه خربزه را فراوری کند و مجوزهای لازم را نیز در این زمینه اخذ نموده است، این بذر اصلاح شده فراوری را در هر هکتار از 20 تن تا نزدیک به 40 تن افزایش می دهد. همچنین میوه به دست آمده، یکدست تر و با ویژگی های ممتازتری رشد می یابد.

سبحانی توان شرکت های دانش بنیان و فناور ایرانی در این حوزه را ارزنده توصیف کرد و اضافه نمود: درصورتی که این شرکت ها موردحمایت قرار بگیرند، می توانند احتیاج کشور به واردات بذر را به صورت کامل قطع نمایند، البته فراوری هرگونه بذر ممکن است به سال ها تحقیق احتیاج داشته باشد، در شرکت ما نیز کار تحقیقاتی از سال 1380 شروع شد. به همین خاطر در بازه زمانی که شرکت های دانش بنیان و فناور مشغول امر تحقیقات هستند اگر موردحمایت قرار گیرد می توانند نتایج بسیار ارزشمند تر و بالنده تری به دست بیاورند.

با توجه به گردش اقتصادی بالای که در بخش کشاورزی وجود دارد، حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور فعال در این حوزه، سهم قابل توجهی از سبد حمایتی تخصیص یافته توسط معاونت علمی و فناوری را به خود اختصاص داده است. بر طبق آمار (ISF) ارزش بذرهای رسمی ایران در سال 2017 حدود 350 میلیون دلار بوده است. این عدد تا تکمیل ظرفیت کشور فاصله معناداری دارد.

چهار فصله بودن، سابقه (Briding)، وجود بانک ژن، زیرساخت های گسترده موجود با پراکنش مناسب و تجربه طولانی شبکه در زمینه تدارک و توزیع نهاده ها و حضور نیروی انسانی متخصص و ماهر ازجمله عواملی است که می تواند ارتقاء بخش صندلی ایران در این حوزه باشد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ملاقات با نمایندگان عضو کمیسیون دانش بنیان مجلس، بذر اصلاح شده را یک مثال عالی برای شرح ارزش اضافه نموده در حوزه محصولات دانش بنیان خوانده و گفته بود: وقتی یک کیلو بذر می توانند ارزشی بالغ بر ده بشکه نفت ایجاد کند، این مسئله باید به نقطه تغییر در نگرش ما و همچنین سیاست گذاری ها تبدیل گردد.

در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی دارد تا شرکت های فعال در این حوزه را ترغیب کند تا به جای واردات بذر، به تحصیل تکنولوژی بذر بپردازند. بومی سازی این فناوری در داخل می تواند ، سهم بازار ایران در این حوزه را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "ارزش یک کیلوگرم بذر دانش بنیان برابر با 10بشکه نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش یک کیلوگرم بذر دانش بنیان برابر با 10بشکه نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید