حوزه های علمیه چقدر بودجه دولتی می گیرند ؟

به گزارش وبلاگ شن، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به آنالیز بودجه نهادهای دینی- تبلیغی و بخش فرهنگ و هنر پرداخت.

حوزه های علمیه چقدر بودجه دولتی می گیرند ؟

به گزارش شرق، این گزارش اضافه کرد: اعتبارات امور فرهنگ از 232,429,762 میلیون ریال (حدود 23هزار و 200 میلیارد تومان) در قانون بودجه سال 1400 به رقم 229,398,408 میلیون ریال (حدود 22 هزار و 900 میلیارد تومان) در لایحه بودجه سال 1401 کاهش یافته است. به عبارتی سرجمع اعتبارات امور فرهنگ مجموعا نسبت به سال گذشته 1/3 درصد کاهش داشته است.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس توضیح داد: بعلاوه کاهش سهم اعتبارات امور فرهنگ از منابع بودجه عمومی نشان می دهد دولت تمرکز اندکی بر سیاست حمایتی از بخش فرهنگ داشته است. از این رو، سهم اعتبارات امور فرهنگ از مجموع امور 10گانه از 2/7 در قانون بودجه سال 1400 به 2/2 در لایحه بودجه سال 1401 کاهش یافته است.

این گزارش اظهار داشت: نکته حائز اهمیت کاهش شدید اعتبارات فصل دین و مذهب به اندازه 38 درصد است. اعتبار لحاظ شده برای سرجمع فصل دین و مذهب در لایحه بودجه سال 1401 در حدود دوهزارو 600 میلیارد تومان پیش بینی شده که این رقم در قانون بودجه سال 1400 را بدون احتساب ردیف یارانه در حدود سه هزارو 500 میلیارد تومان (یارانه 740 میلیارد تومان است) مجلس شورای اسلامی تصویب نموده بود. این گزارش یادآور شد: در سال های اخیر، با ارائه لایحه بودجه کل کشور، به شیوه ای غیرکارشناسانه، اعتبارات فرهنگی به ویژه مذهبی و حوزوی مورد انتقاد قرار می گیرد.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس اضافه کرد: هیچ کدام از اعتبارات دولتی که رقمی در حدود پنج هزار میلیارد تومان است، برای معیشت طلاب و استادان حوزه های علمیه مصرف نمی شود؛ زیرا اداره حوزه های علمیه به طور سنتی از سوی مراجع تقلید از طرق گوناگونی مانند وجوهات شرعی و یاری های مردمی تأمین می شود. از این اندازه اعتبارات دولتی نیز بخش عمده ای در حدود دو هزار و 800 میلیارد تومان صرف بیمه طلاب می شود که به نوعی به صندوق دولت با زمی شود.

منبع: فرارو

به "حوزه های علمیه چقدر بودجه دولتی می گیرند ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوزه های علمیه چقدر بودجه دولتی می گیرند ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید