حضور طیف های مختلف صنعت چاپ مهم ترین دستاورد نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران بود

به گزارش وبلاگ شن ، عصر روز گذشته (دوشنبه 12 مهر) بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران پس از چهار روز فعالیت به کار خود خاتمه داد؛ نمایشگاهی که دومین تجربه خود را در روزهای کرونایی سپری کرد و با استقبال خوبی از سوی اهالی چاپ و دست اندرکاران این حوزه روبه رو شد.

حضور طیف های مختلف صنعت چاپ مهم ترین دستاورد نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران بود

در این نمایشگاه 223 فعال حوزه چاپ در بخش های مختلف چاپ، بسته بندی، طراحی و گرافیک، کاغذ و مقوا، ماشین آلات و سایر مواد اولیه این صنعت حضور فعال داشتند و این رویداد را بستری مناسبی برای ایجاد محمل ها، گردهمایی ها، آشنایی با دستاوردها، مذاکرات و دید و بازدیدهای حرفه ای و تخصصی در صنعت چاپ دانستند.

نمایشگاه چاپ؛ یک بانک اطلاعاتی ویژه

یکی از ویژگی های نمایشگاه سال جاری، حضور مختلف و رنگارنگ رسته های فعال حوزه چاپ در آن بود، هرچند روزگاری بیش از 400 شرکت داخلی و خارجی به این نمایشگاه می آمدند اما استقبال سال جاری چاپی ها از نمایشگاه بهتر است سال قبل بود، به طوری که به گفته احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران سال جاری شرکت نمایندگان نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشت.

فرهاد عماد، مدیر چاپ و لیتوگرافی عماد در بازدید از نمایشگاه به ایبنا گفت: نمایشگاه بالقوه دارای امتیازاتی است که به عناوین مختلف از آن یاد کرد؛ معرفی توانمندی های داخلی یکی از موضوعات مهمی است که متاسفانه به علت عدم اطلاع رسانی درست و نداشتن آمارهای دقیق در صنعت چاپ از آن جدا افتاده ایم.

وی ادامه داد: نبود این بانک اطلاعاتی موجب شده است که بسیاری از مشتریان و دست اندرکاران این حوزه نتوانند به اطلاعات جامع و کامل ویژه ای از صنف دسترسی داشته باشند تا با استفاده از آن کار خود را به فعالان صنف بسپارند.

عماد با بیان اینکه حسن بزرگ نمایشگاه چاپ در این است که فعالان این صنعت از سراسر ایران در این رویداد حضور دارند، اسم کرد: در نمایشگاه چاپ مجموعه ای بزرگ از دست اندرکاران این حوزه گرد هم جمع شدند. این امکان وجود داشت تا شرکت نمایندگان همه رسته های صنعت چاپ را در یک مکان آنالیز و با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

وی یادآور شد: این نمایشگاه سال جاری در شرایط خاص کرونایی برگزار گردید اما خوشحالیم که کرونا نتوانست مانع گردد تا صنف در این رویداد حضور نداشته باشند. هرچند تعداد شرکت نمایندگان کم شده اما طبیعی است و امیدواریم در سال آینده این افت هم جبران گردد.

سنجش عیار صنعت چاپ در نمایشگاه

علی اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ در این زمینه به ایبنا گفت: نمایشگاه چاپ در طول بیست و هشت سال گذشته سه وجه مهم داشته که اولین وجه آن ارزیابی غرفه گذاران نسبت به یک سال گذشته است و وجه دوم سنجش عیار صنعت به وسیله بازدیدنمایندگان.

وی اضافه نمود: این دو وجه در کنار هم تاثیرات مثبتی در رشد مالی و رونق کسب و کار فراوریات داخلی خواهند داشت. فراورینماینده داخلی هرچه ظرفیت و قدرت بیشتری در حوزه فراوری داشته باشد، فراورینمایندگان سایر صنایع مرتبط با آن هم می توانند سفارش های خود را به فراورینمایندگان داخلی بدهند.

ابراهیمی با بیان اینکه طی سال های اخیر با رشد ناوگان صنعت چاپ شاهد تاثیرات مثبت این حوزه در صنعت چاپ بوده ایم، اسم کرد: این نمایشگاه با معرفی توان و ظرفیت صنعت چاپ خصوصا در شرایط تحریم و شرایط کنونی تحریم ها نقش مهمی ایفا و به رونق کسب و کار فعالان این حوزه یاری می نماید.

وی بعلاوه درباره وجه سوم نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران شرح داد: این وجه، وجه ایجاد همدلی است. خوشبختانه نمایشگاه بسیار خوبی که سال جاری برگزار گردید، نشان دهنده همدلی و همراهی در صنف در برگزاری آن بود و امیدواریم سال های آینده با برطرف مسائل شاهد نمایشگاه های بهتری باشیم.

حضور بازدیدنمایندگان حرفه ای و تخصصی

نمایشگاه سال جاری در فضایی بالغ بر 28 هزار مترمربع و در شش سالن برگزار گردید، طیف گسترده ای از فعالان صنعت چاپ سال جاری از این فضا استفاده کردند و به بازدید این رویداد مالی رفتند. میریونس جعفری، نایب رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران با اشاره به استقبال خوب فعالان حوزه چاپ برای بازدید از نمایشگاه گفت: اگرچه سال جاری افتتاحیه در روز آدینه بود، اما با استقبال گسترده ای از سوی صنف روبه رو شدیم که قابل توجه بود.

وی با بیان اینکه در سه روز دیگر برگزاری هم حضور بازدیدنمایندگان حرفه ای و تخصصی چاپ قابل توجه بود، اسم کرد: این روزها شاهد حضور بازدیدنمایندگان تخصصی و فعالان حرفه ای صنعت چاپ در نمایشگاه بودیم، افرادی که برای ارتباط گیری با هم صنفی ها و فعالان صنعت چاپ کنار هم جمع شده بودند.

جعفری ادامه داد: سال جاری با توجه به حضور گسترده فعالان بخش های مختلف صنعت چاپ، قراردادهای کاری خوبی بین صنف به امضا رسیده است که جای خوشحالی دارد و از مزایا و ویژگی های نمایشگاه به تعداد می آید.

وی با اشاره به حضور پررنگ فراورینمایندگان ملزومات حوزه چاپ در نمایشگاه، شرح داد: سال جاری در کنار چاپخانه داران و ماشین سازها شاهد حضور خوبی از سوی فراورینمایندگان حوزه های مختلف مرکب، کاغذسازی و مقواسازی های داخلی بودیم.

جعفری درباره ضرورت حضور فعالان حوزه تخصصی چاپ در این نمایشگاه هم اسم کرد: هر مجموعه و نهادی که می خواهد هویت خود را معرفی کند، برترین مکان برای او حضور در نمایشگا ه های تخصصی است که بازدیدنمایندگان حرفه ای دارد و باید از این فرصت استفاده نمایند.

شناسایی فرصت های نو سرمایه گذاری

یکی دیگر از ویژگی های نمایشگاه چاپ سال جاری، نام گذاری روزهای آن بود که به تناسب هر نام برنامه ویژه ای برای نمایشگاه پیش بینی شده بود، پخش زنده اینستاگرامی رویدادهای نمایشگاه، تهیه کلیپ و استدیو پخش زنده از دیگر اقدامات سال جاری نمایشگاه بود که به رونق و معرفی آن یاری خوبی کرد.

از سوی دیگر حضور خوب و مثمرثمر چهره های پیشکسوت صنعت چاپ در نمایشگاه، وزنه ای به وزنه های نمایشگاه اضافه نموده بود. تقریبا هر روز جمعی از قدیمی ها و ریش سپیدهای صنعت چاپ در پاویون حضور داشتند و به گپ و گفت و انتقال تجربه به جوان ترها مشغول بودند. صحبت هایی از روزهای گذشته نمایشگاه تا حال که به علت کرونا و تحریم ها بخش زیادی از شرکت ها امکان حضور در این نمایشگاه را ندارند.

اسکندر خمسه پور، پیشکسوت صنعت چاپ در این زمینه به ایبنا گفت: متاسفانه این سال ها شرایط به گونه ای نیست که شرکت های خارجی بتوانند در نمایشگاه شرکت نمایند و همین نمایشگاه هم در مدت زمان کوتاهی برنامه ریزی و اجرا شد.

وی اضافه نمود: اما با همه محدودیت ها نمایشگاه خوبی برگزار گردید؛ کارها و نمونه اقدامات اجرا شده از سوی بعضی چاپخانه داران واقعا بدیع و نوآورانه و برای صنعت چاپ کشور یک افتخار است.

خمسه پور با اشاره به حضورش در سالن های مختلف، شرح داد: طی این سه - چهار روز بسیاری از غرفه ها میهمان داشتند و مشغول رایزنی و تبادل اطلاعات برای کسب و کار خود بودند که بسیار خوب بود.

به گفته وی، به غیر از مصرف نمایندگان و مشتریان که برای رصد کارها و شرکت های نو به نمایشگاه می آیند، نمایشگاه برای غرفه داران و شرکت نمایندگان هم زمینه شناسایی فرصت های نو سرمایه گذاری را فراهم می نماید.

***

بیست وهشتمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران با توجه به شرایط آسیب پذیر صنعت چاپ طی دو سال اخیر مثل رکود کاری و کاهش حجم سفارش ها از سوی مشتریان، نقطه امیدی برای فعالان این حوزه بود تا باور نمایند چراغ چاپخانه ها هنوز روشن است و باید به کار و کوشش خود ادامه بدهند. به نظر می رسد در این میان، برگزاری نمایشگاه ها و هر رویدادی که به روحیه دادن و امیدوار کردن اعضای فعال صنف به ادامه کار و کوشش بیشتر یاری کند یک ضرورت است؛ ضرورتی که با حمایت صنف، دولت و مجلس به نتیجه می رسد.منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "حضور طیف های مختلف صنعت چاپ مهم ترین دستاورد نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور طیف های مختلف صنعت چاپ مهم ترین دستاورد نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید