برنجکاری فرصت جذب گردشگران به گیلان را مهیا می نماید

به گزارش وبلاگ شن، فرامرز علی نیا در مراسم اختتامیه اولین جشنواره سبز جوکول که شامگاه آدینه در منطقه آزاد انزلی برگزار گردید، اظهار کرد: برگزاری این مراسم به عنوان گرامیداشت شروع برداشت محصول برنج و نوعی شکرگزاری محسوب می گردد.

برنجکاری فرصت جذب گردشگران به گیلان را مهیا می نماید

وی با بیان اینکه برنج برای ساکنان شمال کشور از قداست ویژه برخوردار است، اضافه نمود: برنج دومین محصول غذایی برای امنیت غذایی مردم شناخته می گردد.

علی نیا با تأکید بر اینکه برنج در بعضی کشورها به عنوان سمبل اکوتوریسم محسوب می گردد، گفت: در بعضی از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند ویتنام و تایلند، شالیزارها به عنوان محلی درآمدزا برای بخش گردشگری محسوب می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات برنج کشور، برگزاری جشنواره سبز جوکول را ارج نهادن به محصولات استراتژیک دانست و توضیح داد: در استان های شمالی که به عنوان متولیان اصلی فراوری برنج هستند، می توان در بخش گردشگری و اکوتوریسم، شرایط کسب درآمد را ایجاد کرد.

ارزش نهادن به سنن ماندگار باعث دلگرمی است

در ادامه این مراسم، رئیس جهاد کشاورزی انزلی نیز با بیان اینکه برنج با رنج فراوان کشاورز فراوری می گردد، گفت: ارزش نهادن به سنن ماندگار باعث دلگرمی کسانی می گردد که در این راستا فعالیت می نمایند.

وحید مهدوی با انتقاد از اینکه در زمان برداشت محصول، افت قیمت برنج صورت می گیرد، اضافه نمود: اگر در زمان برداشت برنج، واردات آن از سوی دولت کنترل گردد، هیچگاه شاهد دلسردی کشاورز و به تبع آن تغییر کاربری شالیزارها نخواهیم بود.

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در ادامه این مراسم، با بیان اینکه برنامه ریزی این جشنواره از سه ماه قبل توسط منطقه آزاد انزلی انجام شده، گفت: یکی از روینمودهای سازمان مناطق آزاد انزلی، فراهم سازی بستر لازم برای تجاری کردن محصولات منطقه است.

مجید فاتحی با اشاره به اینکه فراوری برنج، اقتصاد اولیه بومیان منطقه است، اضافه نمود: جشنواره سبز جوکول در سه بخش ساخت مترسک های شالیزار، کته پزی و عکاسی برگزار گردید که به نفرات برگزیده توسط هیأت داوران جوایزی نیز اهدا شد.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد غرفه هایی در قالب نمایشگاه، صنایع دستی روستائیان نیز در معرض دید و فروش مستقیم حاضرین نهاده شد، اظهار کرد: در محدوده منطقه آزاد انزلی، 28 روستا وجود دارد و اهالی آن در کنار کاشت برنج، به فراوری صنایع دستی هم مشغولند که غرفه هایی از این نمایشگاه برای عرضه محصولات کشاورزان اختصاص پیدا نموده است.

جوکول در گویش گیلکی، برنج سبز نارس و معطری است که رنگ آن متمایل به زرد بوده و به عنوان نوبرانه برنج است که فصل برداشت آن را نوید می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "برنجکاری فرصت جذب گردشگران به گیلان را مهیا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنجکاری فرصت جذب گردشگران به گیلان را مهیا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید