اضطراب زیاد در دوران شیوع کووید 19 می تواند منجر به کرونا روانی گردد

به گزارش وبلاگ شن، عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه گفت: رسانه ها می توانند نقش بسزایی در آموزش مردم نسبت به وجوه مختلف ویروس کرونا داشته باشند.

اضطراب زیاد در دوران شیوع کووید 19 می تواند منجر به کرونا روانی گردد

فرانک شیروانی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه وبلاگ شن در گفت و گو با خبرنگار علمی و دانشگاهی وبلاگ شن به ارتباط رسانه و کرونا از وجوه مختلف پرداخت و گفت: در روزهای اخیر میزان نیازمندی ها برای مطلعی دهی عامه مردم بیشتر شده است و در این میان نقش رسانه ها می تواند بسیار پررنگ باشد.

برنامه های رسانه درباره ویروس کرونا باید واقع بینانه و به روز باشد

وی ادامه داد: یکی از موارد قابل تأمل، افزایش پیغام های مطلعی دهی درباره ویروس کرونا می باشد که در حال حاضر نسبت به تمامی برنامه های رسانه در اولویت است. هم چنین موضوعاتی که توسط رسانه ها مطرح می گردد باید واقع بینانه و به روز باشد.

شیروانی خاطر نشان کرد: رسانه ها می توانند با تأکید بر حلقه نفوذ و حلقه نگرانی به صورت توأمان، علاوه بر این که مردم را مطلع می نمایند و با خطرات واقعی ویروس کرونا آشنا می نمایند، امید به زندگی داشتن و انگیزه حرکت در جهت تعدیل امور را نیز یادآور شوند.

وی در شرح حلقه نگرانی گفت: حلقه نگرانی حلقه بزرگی است که شامل هر چیزی است که در زندگی تان ممکن است در خصوص آن نگران باشید، اما حلقه نفوذ، حلقه کوچک تری است که در درون حلقه نگرانی است و شامل اموری می گردد که شما می توانید در خصوصشان واقعا اقدامی انجام دهید. شما نمی توانید تصمیمات و شرایطی که دست شما نیست را تغییر دهید، اما می توانید نحوه پاسخ خودتان و احساسی که به آن موقعیت دارید را با انجام کارهای تحت کنترلشان تغییر دهید.

می توانیم نحوه پاسخ به ویروس کرونا را با انجام کارهای تحت کنترل تغییر دهیم

این جامعه شناس یادآور شد: رسانه ها یکی از منابعی هستند که می توانند این مهم را آموزش دهند که درست است که مسأله ایجاد و دنیا گستر بودن کرونا و تصمیمات و شرایطی که به دنبال آن در پیرامون ما اتفاق می افتد را نمی توان تغییر داد اما می توانیم که نحوه پاسخ و احساسی که به این موقعیت داریم را با انجام کارهای تحت کنترل، تغییر دهیم.

وی اضافه کرد :آموزش صحیح و کاربردی راهکارهایی که خطر ابتلا افراد به بیماری را کاهش دهد بسیار مثمر ثمر خواهد بود و باعث می گردد که مردم بتوانند بر حلقه نفوذ خود تمرکز نمایند و بر زندگی آنها تأثیرگذار باشند.

پایین بودن مطلعی مردم نسبت به بحران ها منجر به بروز تمایلات واکنشی آنها می گردد

شیروانی توضیح داد: وقتی که دایره مطلعی و دانش مردم نسبت به بحران ها پایین باشد تمایلات واکنشی از خود بروز خواهند داد که تمرکز آنها را به حلقه نگرانی سوق می دهد و این فقط موجب می گردد که انرژی ها صرف نگرانی و غصه خوردن گردد. اضطراب و نگرانی بیش از اندازه در این دوره می تواند منجر به کرونای روانی گردد که بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

وی با بیان اینکه رسانه ها می توانند نقش به سزایی در آموزش مردم نسبت به وجوه مختلف ویروس کرونا داشته باشند، گفت: زمانی که آموزش درست داده می گردد، مردم قادر خواهند بود که خود را در مقابل مسائل از زاویه ای در نظر بگیرند که بتوانند کاری انجام دهند، غر زدن و ناله و شکایت کردن مسئله ای را حل نخواهد کرد و فقط مردم و جامعه را به جهت انفعال خواهد برد.

شیروانی خاطر نشان کرد: هم چنین به نظر می رسد که لازم است تا همه مسؤولان در رسانه ملی تدبیری اتخاذ نمایند تا اولویت رسانه ای شان در شرایط رو به هشدار فعلی، با هدف اطلاع رسانی به خانواده ها، دادن هشدارهای لازم و کافی به شهروندان منتهی گردد تا خانواده ها فقط برای اموری که حتماً لازم است از خانه ها خارج شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "اضطراب زیاد در دوران شیوع کووید 19 می تواند منجر به کرونا روانی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اضطراب زیاد در دوران شیوع کووید 19 می تواند منجر به کرونا روانی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید