چرا مردم جذب جملات انگیزشی روانشناس نماها می شوند؟

به گزارش وبلاگ شن، رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران با تاکید بر لزوم ارتقاء سواد سلامت روان مردم، درباره چرایی استقبال مردم از خدمات روانشناس نماها، گفت: وجود این روانشناس نماها و ارائه چنین خدماتی حاکی از این است که مردم به شدت نیازمند دریافت خدمات سلامت روان هستند و چون چنین خدماتی به سهولت در فضای مجازی قابل دسترس است به آن مراجعه می نمایند، حال آنکه اگرچه این خدمات و جملات انگیزشی بتواند خلق افراد را در لحظه بهتر و مثلا آنها را شادتر و یا مسرور تر کند اما نمی تواند به بهبودی و حل مسائل روانشناختی افراد یاری کند.

چرا مردم جذب جملات انگیزشی روانشناس نماها می شوند؟

دکتر مجید صفاری نیا در گفت وگو با وبلاگ شن درباره چرایی استقبال عامه مردم از روانشناسی زرد (ارائه خدمات روانشناسی بر پایه اصول غیر علمی از سوی غیر متخصصین)، اظهار کرد: می توان گفت یکی از دلایل توسعه فعالیت روانشناس نماها در فضای مجازی این است که مردم احتیاجمند دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره هستند. از سوی دیگر وقتی در جامعه ای مردم بیش از میزان در برابر مسائل احساس درماندگی و ناامیدی نمایند احتیاج به دریافت پیغام های انگیزشی و امیدوار نماینده روانشناس نماها نیز بیشتر احساس می گردد. البته در تمام جهان مراجعه به روانشناسان زرد به دلایل گوناگون وجود دارد و این امر مختص کشور ما نیست.

این استاد تمام روانشناسی با بیان اینکه در حال حاضر سلامت روان برای مردم بسیار مهم شده است، ادامه داد: طی چند سال اخیر اهمیت دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره در کشور ما به خوبی درک شده است و امروزه مردم ما استقبال خوبی از دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره دارند. در واقع شاید یکی از دلایل توسعه روانشناسی زرد در کشور ما نیز همین موضوع باشد. در این میان آنچه اهمیت دارد افزایش سطح سواد سلامت روان مردم است تا مردم از خدمات صحیح، تخصصی و مناسب روان شناسی و مشاوره بهره مند شوند.

این روان درمانگر با بیان اینکه مردم برای حل مسائل خود احتیاجمند مشاوره هستند، توضیح داد: شاید یکی از دلایلی که مردم از روانشناس نماها استقبال می نمایند این باشد که دسترسی به روان شناس نماها بسیار راحت است و این افراد به سادگی در فضای مجازی و به خصوص شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام در دسترس هستند. این در حالی است که اگرچه شاید مطالب این افراد حالت خلقی مردم را در لحظه بهتر کند اما این درمان قطعی و تخصصی نخواهد بود بلکه مقطعی است و در واقع اینکه مردم تصور می نمایند با مراجعه به این روانشناس نماها و شنیدن جملات انگیزشی می توانند مسائلشان را حل نمایند اشتباه است چراکه صرف شنیدن جملات انگیزشی نمی تواند تغییر عمیقی در مسائل افراد ایجاد کند.

صفاری نیا ادامه داد: شاید مردم به علت گران بودن، در دسترس نبودن، اعتقاد نداشتن و عدم نگرش درست به خدمات روانشناسی و مشاوره به جای رجوع به متخصصین از دم دستی ترین روشها برای دریافت خدمات روانشناسی استفاده می نمایند که نتیجه آن توسعه روانشناسی زرد می گردد.

این روانشناس تاکید نمود: ما انتظار نداریم تمام مردم تفکر خودآگاه و خردمندانه داشته باشند و طبیعتا فردی که به فکر ایجاد تغییر عمیق در مشکل خود است به روانشناس متخصص مراجعه می نماید. در این بین اما وظیفه ما این است که سطح سواد سلامت روان مردم را افزایش دهیم تا متوجه شوند برای برطرف مسائل روانشناختی باید به متخصصین مراجعه نمایند این در حالی است که در کشور ما سلامت روان هم از سوی مردم و هم از سوی مسئولین آخرین حوزه ای است که مورد توجه قرار می گیرد.

وی در سرانجام سخنان خود، قرار دادن خدمات مشاوره و روانشناسی در ذیل پوشش بیمه های درمانی و نظارت بر فعالیت مشاوران تقلبی و زرد از سوی مراکز نظارتی را یکی از راهکارهای افزایش استقبال مردم از خدمات حرفه ای و تخصصی روانشناسی مطرح نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا مردم جذب جملات انگیزشی روانشناس نماها می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مردم جذب جملات انگیزشی روانشناس نماها می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید