پرسش هایی درباره درمان دیابت نوع یک با یاری سلول های بنیادی

به گزارش وبلاگ شن، شاید برای شما هم پرسش هایی در مورد درمان دیابت نوع یک با یاری سلول های بنیادی وجود داشته باشد.

پرسش هایی درباره درمان دیابت نوع یک با یاری سلول های بنیادی

به گزارش وبلاگ شن به نقل از پایگاه جسور، بعضی پرسش ها درباره سوال های بنیادی لوزالمعده ویا همان پانکراس وجود ددارد که ممکن است تا کنون برای شما هم پیش آمده باشد.

بدن انسان می تواند از بر اثر یک مشکل ژنتیکی مستعد به حمله به سلول های خودی باشد. دیابت نوع 1 اختلالی است که در آن بدن به سلول های بتا در پانکراس که فراورینماینده انسولین هستند، حمله می نماید و آن ها را از بین می برد.

دکتر اسامه حمدی، مدیر برنامه چاقی و دیابت مرکز دیابت جاسلین و دانشیار دانشگاه هاروارد در همین ارتباط به شماری از پرسش ها در مورد درمان دیابت نوع یک با کاشت سلول های بنیادی پانکراس پاسخ داد.

1- آیا آنچه رخ داده و و حاصل شده که درمان دیابت نوع یک با یاری سلول های بنیادی است، حاصل درمان با سلول های بنیادی به مانند آن چیزی است که بسیاری از کشور های در ده سال گذشته انجام داده اند؟

به طبع چنین نیست و بسیاری از افراد و حتی افراد متخصص دچازر اشتباه شده اند. تزریق سلول های بنیادی گرفته شده از خون یا مغز استخوان و یا حتی از جنین، دیابت را درمان نکرده و نمی نماید. این امری غیر علمی است، زیرا این سلول ها پس از تزریق به بیمار به خودی خود تبدیل به سلول های پانکراسی که بتواند انسولین ترشح کند، نمی شوند. آنچه در این کشور ها انجام می گردد، کاری تحت پوشش علم است و از لحاظ علمی، هیچ درمان مستقیمی با سلول های بنیادی برای دیابت وجود ندارد.

2- پس از چه رو این را دستاورد بزرگ علمی می دانید؟

آنچه رخ داده، تبدیل سلول های بنیادی، خارج از بدن به سلول های پانکراس است که انسولین فراوری می نمایند و سلول های بتا نامیده می شوند. این کار طی گام های پیچیده ای انجام گرفته که تحقیقات در مورد آن به مدت 14 سال در دانشگاه هاروارد انجام گرفته بود. آنچه شگفت آور بود، بازگرداندن سلول های طبیعی پوست به منشأ سلول های بنیادی و سپس تبدیل مجدد آن ها به سلول های بتای پانکراس است تا بتوان از این طریق، میزان زیادی از آن را فراوری کرد. پس سلول های بنیادی در اینجا از جنین به دست نمی آیند، بلکه از بافت طبیعی بدن به دست می آیند.

3- اگر چنین است که این سلول های بنیادی از سلول های بدن گرفته شده اند، پس چرا فرد پس از کاشت این سلول ها که انسولین ترشح می نمایند، احتیاج به دارو هایی دارد تا سیستم ایمنی را سرکوب کند؟

سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک به علتی که هنوز به طور کامل شناخته نشده است به سلول های ترشح نماینده انسولین حمله می نماید و علت بروز دیابت نوع 1 از همان ابتدا می باشد؛ زیرا این بیماری به عنوان یک بیماری ایمنی تلقی می گردد. این آنتی بادی ها در خون بیمار باقی می مانند تا به سلول های تازهی که در بدن کاشته می شوند، حمله نمایند. بنابر این سیستم ایمنی به منظور جلوگیری از تخریب سلول های تازه بایستی سرکوب شوند.

4- چه زمانی این روش درمانی برای بیماران دیابتی نوع یک در سراسر دنیا دردسترس خواهد بود؟

هر درمان تازه پیش از تایید دارای سه مرحله آزمایشی است. مرحله نخست با هدف تست ایمنی درمان و عدم ایجاد عوارض جانبی جدی انجام می گردد؛ کاری که شرکت فراوری نماینده این درمان بر روی 17 بیمار تحت نظارت انجام می دهد. مرحله دوم انتخاب دوز مناسب برای درمان با این سلول ها است. مرحله سوم و آخر، آزمایش کارایی درمان در مقایسه با درمان معمول است. معمولاً این سه مرحله بین 3 تا 5 سال طول می کشد. بنابر آنچه اعلام شده است، تحقیقات در این خصوص در شُرف تکمیل است و احتمالا تا سال 2028 در دسترس همه قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پرسش هایی درباره درمان دیابت نوع یک با یاری سلول های بنیادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسش هایی درباره درمان دیابت نوع یک با یاری سلول های بنیادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید