مونوپاد، وسیله ای که عکاسی در سفر را آسان تر نموده است!

به گزارش وبلاگ شن، مونوپاد چیست؟

مونوپاد یا به تلفظ اصلی همان Monopod از ترکیب دو واژه mono به معنای خود و pod به معنای دسته یا میله گرفته شده است و در نهایت یک وسیله ساده است که با آن می توانید عکس های خویش انداز و یا selfi یا همان سلفی خودمان را بیاندازید. همه ما نمونه عکس های سلفی را در شبکه های اجتماعی مختلف در صفحه دوستان خود و یا صفحات اجتماعی و یا حتی در عکس های خویش دیده و داشته ایم. معمولا مقدار میله های مونوپاد به 110 سانتی متر می رسد. البته برخی از مونوپادهای حرفه ای بلندتر هم هستند. در ادامه اجزای مونوپاد را به اختصار برای شما شرح می دهیم.

مونوپاد، وسیله ای که عکاسی در سفر را آسان تر نموده است!

دسته یا pod

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم Pod همان میله ای است که کاربر دوربین موبایل را با دستش نگه می دارد. معمولا جنس این میله ها از آلومینیوم ساخته می گردد تا بسیار سبک باشد. در ضمن این میله ها قابلیت جمع شدن نیز دارند. میزان مونوپاد را بر اساس تنظیمات میله اش می توان از 20 تا 100 سانتی متر تنظیم کرد.

گیره نگه دارنده گوشی

در قسمت بالای هر مونوپاد یک گیره مخصوص وجود دارد که گوشی را بسیار محکم نگه می دارد. این گیره بسیارمحکم که ضامن سلامت گوشی هم هست، روی دسته پیچ می گردد. البته این گیره این تنظیمات را هم دارد که پس از پیچ شدن، بتواند بچرخد و زاویه ای قابل تنظیم داشته باشد.

دکمه شاتر shutter

همه مونوپاد ها دکمه ای متصل و یا جدا از دسته را دارند که با قابلیت اتصال به بلوتوث گوشی موبایل می تواند به موبایل شما متصل گردد و در صورت فشار دادن، فرمان عکس گرفتن را به گوشی بدهد و در نتیجه گوشی شما عکس مورد نظرتان را بیاندازد.

دکمه زوم zoom

بعضی از مونوپاد ها که البته انواع پیشرفته تر مونوپاد هستند، این قابلیت را دارند تا زوم هم بکنند. دکمه های زوم 2 عدد هستند. معمولا این موناپاد ها نسبت به انواع دیگرشان گران تر هستند.

مونوپاد (Monopod)

امروزه دیگر کمتر کسی در دنیا وجود دارد که مونوپاد را نشناسد و یا از آن حداقل برای یک بار استفاده نکرده باشد. مونوپاد وسیله ای است که ساختاری شبیه به میله دارد و برای عکاسی در شرایط متفاوت از آن استفاده می گردد. این وسیله بسیار محبوب کسانی است که مسافرت زیاد می فرایند و علاقه دارند تا عکس های آنان شکل متفاوت تری به خود داشته باشد. در ادامه با ما در وبلاگ شن همراه باشید تا یکی از وسیله های محبوب سفر و عکاسی، مونوپاد را برای شما معرفی کنیم.

انواع مونوپادها

مونوپاد معمولی با شاترهای دستی (شاتر متصل بر روی دسته)

در بعضی مدل های ساده تر و مقرون به صرفه تر، دکمه های شاتر روی دسته های مونوپاد قرار گرفته اند. در نزدیک گیره نگه دارنده گوشی، یک سیم کوچک وجود دارد که به گوشی وصل می گردد. این مدل از مونوپاد ها بسیار مقرون به صرفه هستند اما یک عیب بسیار بزرگ دارند و آن هم این است که ممکن است موقع فشار دادن دکمه شاتر دست شما بلرزد و عکس شما خراب گردد.

مونوپادهای حرفه ای با شاترهای بلوتوثی (ریموت کنترل)

مونوپادهای بلوتوثی به نسبت مونوپادهای ساده تر و معمولی از نظر قیمتی بسیار گران تر هستند، اما از نظر راحتی کاربردی بسیار ارزشمندتر است. مونوپادهای بلوتوثی دارای دو مدل هستند. در یک مدل کنترلر بلوتوث به دسته متصل است و در مدل دیگر از میله جدا است و شما در هنگام استفاده باید آن با گوشی خود همگام سازی کنید. روی کنترل های بلوتوث معمولا چند دکمه وجود دارد که برای تنظیمات عکاسی و میله است. این مدل مونوپاد ها هم برای گوشی های اندروید و هم IOS، کاربرد دارد. بعضی از کنترل های مونوپاد دکمه زوم هم دارد اما این دکمه برای بیشتر کاربران معمولی کاربرد زیادی ندارد و برای گرفتن سلفی های با کیفیت استفاده از کنترل بسیار توصیه می گردد زیرا عکس های با کیفیتی به شما می دهد.

مونوپاد در کل وسیله ای کاربردی است و نمی توان جز یک سری اشکالات فنی همچون خراب شدن یا کند شدن شاتر بلوتوث و یا تمام شدن باطری آن، اشکال دیگری از آن گرفت. با این که مونوپاد ها با بیشتر گوشی های موبایل همگام می شوند اما در بعضی از گوشی های اپل ممکن است این اتفاق نیفتد. بهتر است همواره در هنگام خرید مونوپاد، گوشی موبایل خود را به همراه داشته باشید.

توصیه هایی درباره استفاده از مونوپاد

  • برای خریدن مونوپاد مارک خاصی را در نظر نگیرید.
  • بیشتر به قابلیت های مونوپاد توجه کنید.
  • همانطور که بالاتر اشاره کردیم با توجه به نوع استفاده خود از مونوپاد، نوع آن را انتخاب کنید.
  • از مونوپاد به خوبی نگه داری کنید زیرا همانطور که گفتیم جنس فلز این میله ها از آلومینیوم است و به خاطر سبکی و انعطاف این فلز ممکن است مونوپاد شما تحت فشار، دچار خرابی گردد.
  • حتما در هنگام خریدن مونوپاد آن را با گوشی خود امتحان کنید.
  • در هنگام خرید مونوپاد های بلوتوثی حتما چند عدد باطری اضافه برای شاتر آن خریداری کنید.
  • برای خرد مونوپاد حرفه ای به مغازه ها مراجعه کنید.
  • برای خرید مونوپاد های ساده، دستفروش ها با قیمت بهتری آن ها را به شما می فروشند و ویژگی های یکسانی با مدل مشابه خود در مغازه ها دارند.
  • حتما قبل از خرید مونوپاد تحقیق کنید.
  • اگر از دو گوشی اندورزید و آیفون استفاده می کنید، در هنگام خرید هر دو مدل را امتحان کنید.
  • هنگام گرفتن عکس با مونوپاد حتما تایمر یا همان زمان سنج را تنظیم کنید تا لرزش های احتمالی را از بین ببرید.
  • به زوم مونوپاد زیاد اعتماد نکنید، سعی کنید فاصله مناسب را خودتان با گوشی پیدا کنید.
  • مونوپاد را در همه نقاط شهر می توانید پیدا کنید پس نگران این نباشید که کجا می توانید این وسیله را تهیه کنید ولی برترین پیشنهاد برای شما فروشگاه های فروش لوازم و دوربین های عکاسی هستند.
  • در هنگام گرفتن سلفی در مکان های نا متعارف همچون نقاط مرتفع و دریا احتیاط کنید.
  • گیره مونوپاد را حتما چک کنید که شل نشده باشد.
منبع: الی گشت

به "مونوپاد، وسیله ای که عکاسی در سفر را آسان تر نموده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونوپاد، وسیله ای که عکاسی در سفر را آسان تر نموده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید