ماجرای صندلیهای فشرده و پاسخ ایران ایر

به گزارش وبلاگ شن، داستان از آنجا آغاز شد که چند روز پیش جایگاه های تنگ و فشرده، صدای زیاد موتور هواپیما و خرابی بعضی جایگاه ها صدای مسافران پرواز تهران-مشهد هواپیمایی ایران ایر را درآورد و نهایتا یکی از آن ها در قالب نامه ای سرگشاده خطاب به مدیرعامل ایران ایر، ماجرا را توضیح داد.

ماجرای صندلیهای فشرده و پاسخ ایران ایر

پس از پیگیری وبلاگ شن، ایران ایر از شرح در این باره استقبال کرد و تیمی از مدیران بخش کابین خود را مامور کرد تا ماجرای چینش جایگاه ها در کابین هواپیما و بعضی اعتراضات دیگر را برای مخاطبان وبلاگ شن شرح دهند.

چیدن جایگاه هواپیما سلیقه ای نیست

علیرضا تقی پور، مدیرکل مهندسی هواپیما شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: معین میزان فاصله جایگاه های یک هواپیما بستگی به پارامترهای مختلفی دارد و اندازه آن بر اساس استانداردهای بین المللی تعریف شده است. اینطور نیست هر ایرلاینی هر طور که دلش خواست جایگاه های هواپیمای خود را بچیند.

وی افزود: یکی از پارامترهایی که یک شرکت هواپیمایی بر اساس آن جایگاه های پرواز خود را می چیند، درآمدزایی است؛ اما اگر به حقوق و رفاه مسافر توجه نکند، به طور حتم مشتری خود را از دست خواهد داد.

این مدیر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: البته سازمان ها و دستگاه های نظارتی هم کاملاً بر این مسائل اشراف دارند. به عنوان مثال اگر ما فاصله جایگاه ها را به درستی و بر اساس استانداردها تنظیم نکنیم، به محض اینکه هواپیما در یک فرودگاه بین المللی خارجی یا در یک فرودگاه اروپایی بنشیند، بازرسان سازمان های نظارتی هواپیما را بازدید می نمایند و اگر چنین مسائلی در هواپیما رعایت نشده باشد، امتیاز منفی می گیریم. در مرحله بعد اگر چنین خطاهایی تکرار گردد، ورود هواپیما به آن فرودگاه را ممنوع می نمایند.

تقی پور گفت: شاید بتوان در یک هواپیما که تعداد جایگاه هایش به حداکثر تعداد مورد نظر در استانداردهای تعریف شده نرسیده، تعداد جایگاهها را افزود اما بیش از یکی دو ردیف امکان پذیر نیست.

برای افزودن ردیف های جایگاه، محدودیت های بسیاری وجود دارد

در همین رابطه احسانه محمدپور، رئیس ارشد مهندسی کابین هواپیمای شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز به وبلاگ شن گفت: فاصله 28 تا 32 اینچ جایگاه های یک هواپیما فاصله مورد تایید و طبق استانداردهای بین المللی بوده که معادل 71.12 تا 81.28 سانتیمتر است و نمی توان فاصله بین جایگاهها را کمتر کرد. البته ما اقلام داخل کابین هواپیما مانند جایگاه را کاملاً بومی سازی نموده ایم؛ به این معنی که بر اساس فرهنگ و میانگین قد و اندام مسافران، فاصله بین جایگاهها را تنظیم می کنیم.

وی افزود: در میان دیگر شرکت های هواپیمایی و بر اساس استانداردهای تعریف شده، شرکت هواپیمایی ایران ایر از نظر فاصله جایگاهها از یکدیگر در شرایط خوبی قرار گرفته است و به صورت متوسط فاصله بین جایگاهها در این شرکت هواپیمایی بین 31 تا 32 اینچ است.

محمدپور ادامه داد: البته نوع جایگاههایی که در کابین هواپیما نصب می گردد نیز معین نماینده است؛ چراکه به عنوان مثال ممکن است یک سازنده جایگاه بگوید که بابت جایگاههایی که به ما تحویل می دهد باید اندازه گیری مشخصی را در نظر بگیریم و اگر این کار را نکنیم، تست دینامیک و استاتیک را تایید نمی نماید که چنین مسائلی می تواند محدودیت هایی برای ما به وجود آورد.

رئیس ارشد مهندسی کابین هواپیمای شرکت هواپیمایی ایران ایر اظهار کرد: یکی دیگر از محدودیت هایی که در چیدمان جایگاهها و فاصله آن ها از یکدیگر تاثیرگذار است، سازه هواپیماست؛ چرا که به عنوان مثال ممکن است سازه هواپیما و کابین در یک قسمت صاف و مستطیلی باشد و بتوانیم جایگاهها را به یک فاصله از یکدیگر به صورت همسان بچینیم، اما در جایی دیگر ممکن است سازه جمع گردد و مجبور باشیم نه تنها فاصله جایگاهها را از یکدیگر کمتر کنیم، بلکه اندازه جایگاهها نیز تغییر کند؛ بنابراین نمی توان حتی یک جایگاه را در یک نقطه از هواپیما با جایگاه دیگری که اندازه اش متفاوت است، جابه جا کرد یا نمی توان از هواپیمای دیگری یک جایگاه روی یک هواپیمای دیگر نصب کرد.

وی گفت: البته اگر جایگاه یا فاصله آن با جایگاه جلویی برای یک مسافر مناسب نبود، می تواند جای خود را با مسافر دیگری عوض کند و این مسئله کاملاً فرهنگی است. البته باید گفت که برای افزودن ردیف های جایگاه، محدودیت های بسیاری وجود دارد؛ از جمله اینکه باید علائم و امکانات بالای یک جایگاه از جمله تهویه هوا و دیگر تجهیزات با جایگاه های دیگر یکسان باشد.

محمدپور با این حال گفت: با این وجود اگر یک شرکت هواپیمایی به شرط رعایت استانداردهای ایمنی و سازه، فاصله جایگاههای خود را در حداقل ممکن یعنی 28 اینچ تنظیم کند، نمی توان به آن خرده گرفت.

رئیس ارشد مهندسی کابین هواپیمای شرکت هواپیمایی ایران ایر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان افزایش جایگاه و ردیف هواپیما تا سقف مجاز وجود دارد؟ تاکید نمود: قطعا این امکان تا جایی که استانداردها اجازه دهد وجود دارد اما وقتی یک ایرلاین، هواپیمایی خریداری و وارد می نماید، ممکن است با 180 جایگاه، 168 جایگاه، 150 جایگاه یا به صورت کامل بیزینس کلاس با 32 جایگاه بتواند پرواز کند ولی با این حال ما در ایران ایر غالبا تعداد جایگاهها را کاهش داده ایم.

فاصله استاندارد بین جایگاهها بین 28 تا 32 اینچ است

مهدی بختیاری، مهندس هواپیما (کارشناس کابین) شرکت هواپیمایی هما نیز درباره فاصله جایگاهها و چگونگی اندازه گیری آن اینگونه به وبلاگ شن شرح داد که بر اساس تعاریف موجود در صنعت هوانوردی، به فاصله دو نقطه مشابه جایگاه در کابین هواپیما پیچ گفته می گردد که بر اساس استانداردهای بین المللی باید این فاصله بین 28 تا 32 اینچ تنظیم گردد.

برای دیدن فیلم این گزارش اینجا را ببینید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ماجرای صندلیهای فشرده و پاسخ ایران ایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای صندلیهای فشرده و پاسخ ایران ایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید