جلوگیری از انحراف رشد کودک

به گزارش وبلاگ شن، تغذیه در تمام عمر به ویژه در ماهها و سالهای اول زندگی بسیار مهم است. برای شیرخواران تغذیه جزء مهمی از مراقبت همه جانبه است و تغذیه ی خوب مناسب با سن کودک موجب رشد و نمو مطلوب او می گردد. به منظور تأمین تغذیه ی مناسب کودک، مادران عزیز باید به مطالب زیر که تحت اسم اقدامات لازم و رفتارهای تغذیه ای مناسب است، توجه داشته باشند.

جلوگیری از انحراف رشد کودک

جلوگیری از انحراف رشد کودک

نویسنده:تهیه و تنظیم: نازی تارقلی زاده، کارشناس مامایی

بچه ها صفر تا شش ماهه:

تغذیه در تمام عمر به ویژه در ماهها و سالهای اول زندگی بسیار مهم است. برای شیرخواران تغذیه جزء مهمی از مراقبت همه جانبه است و تغذیه ی خوب مناسب با سن کودک موجب رشد و نمو مطلوب او می گردد. به منظور تأمین تغذیه ی مناسب کودک، مادران عزیز باید به مطالب زیر که تحت اسم اقدامات لازم و رفتارهای تغذیه ای مناسب است، توجه داشته باشند.

اقدامات لازم:

اگر نوزادان به محض تولد بر روی شکم مادر قرار گیرند و پس از خشک کردن آنها، بر روی سینه ی مادر گذاشته شوند، و مادر و نوزاد را با پتوی گرم و تمیز بپوشانند این کار باعث می گردد که هم درجه حرارت بدن نوزاد ثابت بماند و نوزاد دچار هیپوترمی (کاهش درجه حرارت بدن) نگردد و هم علاوه بر بهره مندی از آغوش گرم مادر شیر مادر، پایه های یک ارتباط عاطفی درازمدّت گذاشته گردد. بسیاری از تحقیقات نشان داده است که این تماس پوستی و تغذیه ی به موقع بر رشد و تکامل شیرخوار اثر بسیار مطلوبی دارد.

باید تغذیه با شیر مادر ظرف نیم ساعت پس از تولد شروع شده و به طور مکرر و به دلخواه نوزاد ادامه یابد تا هم نوزاد از مزایای آغوز بهره مند گردد.هم ترشح شیر مادر زودتر برقرار و حجم آن بیشتر گردد. باید دانست که ساعت ها و روزهای اول تولد بسیار طلایی و حیاتی است و نباید این ساعات گرانبها را که می توانند در رشد و سلامت نوزاد بسیار مؤثر باشند ازدست داد. برای اینکه کودک شیر کافی دریافت کند، روش شیر دادن هم باید صحیح باشد تا به این ترتیب هم شیر کافی دریافت گردد و هم از جمع شدن گاز در معده ی شیرخوار و احتمال استفراغ کردن و بی قراری اش جلوگیری گردد.

احتیاج شیرخوار به ویتامین های A و D (روزانه 1500واحد ویتامینA و 400واحد ویتامینD) با دادن 15قطره از مخلوط ویتامین هایA وD و اگر این قطره در دسترس نبود به همین اندازه از قطره ی مولتی ویتامین، تأمین نمایند.

به جز شیر مادر دو قطره یA وD تا خاتمه شش ماهگی هیچ چیز دیگر (شیرخشک، شیرگاو، آب میوه و...) و حتی آب هم به کودک ندهند چون همه ی احتیاجهای غذایی و ازجمله آب تا شش ماهگی ازطریق تغذیه با شیرمادر و آغوش پرمهر او، محیط صمیمی خانواده، قطره یA وD، برخورداری از نورمستقیم خورشید، واکسیناسیون به موقع و رعایت بهداشت و نظافت کودک تأمین کند. بخش عمده ای از احتیاجهای غذایی، جسمی و عاطفی روانی در شش ماه اول عمر است.

تا خاتمه شش ماهگی تغذیه ی کودک فقط با شیر مادر باشد زیرا تا این زمان اندازه شیر مادر کاملاً تکافوی رشد کودک را نموده و مناسب ترین غذا برای وی به شمار میرود، در ضمنً دستگاه گوارش شیرخوار هنوز به طور کامل تکامل نیافته و اضافه کردن شیر مادر ممکن است باعث عدم تحمل آلرژی یا اسهال او شده و ترشح شیر مادر هم کاهش یابد.

رفتارهای تغذیه ای مناسب:

از تولد تا سه ماهگی:

شیر دادن براساس میل و تقاضای شیرخوار باید باشد بنابراین به محض بیدار شدن شیرخوار یا با مشاهده ی تمایل او به مکیدن قبل از اینکه زیاد گریه کند، او را شیر بدهید.

هنگام شیر دادن او را به خوبی و راحتی در آغوش بگیرید، ولی محکم فشار ندهید.

مادر باید با تماس نوک پستان به گونه ها و لب های شیرخوار رفلکس جستجو یا Rooting او را برای بازکردن دهانش تحریک کند.

هنگام شیردادن به او لبخند بزنید و با ملایمت و مهربانی صحبت کنید، اما نه به گونه ای که شیرخوار از شیر خوردن باز بماند. مدّت شیرخوردن و فاصله ی بین دفعات تغذیه را به اختیار شیرخوار بگذارید زیرا در این سن شیرخوار اندازه شیر دریافتی را برحسب احتیاجهای خود تنظیم می نماید.

به شیرخوار فرصت کافی برای توقف در مکیدن، نفس تازه کردن، برقراری ارتباط با خودتان و اطرافیان بدهید تا پس از این فرصت مجدداً به شیر خوردن ادامه دهد.

شیر خوردن را وقتی تمام شده تلقی کنید که کودک تان سیر شد باشد و خودش پستان را رها کند.

اگر بعد از شیر خوردن، شیرخوارتان به خواب رفت نگران نباشید. بسیاری از شیرخوران که از شیر مادر تغذیه می نمایند، اگر روش شیرخوردن شان درست باشد، هوایی نمی بلعند که احتیاج به باد گلو زدن داشته باشند و برخی دیگر هم اگر احیاناً هوا بلعیده باشند و به خواب بروند خودشان بیدار می شوند. بنابراین، برای گرفتن باد گلو، شیرخوار را از خواب بیدار نکنید.

از سه ماهگی تا شش ماهگی:

شیرخوار رابطه ی نزدیک و صمیمی تری با مادر و مراقب خود برقرار می نماید که به قولی آنرا عاشق شدن می گویند. در این زمان شیرخوار با اطرافیان و محیط زندگی خود فعالانه برخورد می نماید و از مصاحبت با مادر درحین شیرخوردن از پستان او لذت می برد. به مادر لبخند می زند و او را بیشتر به طرف خود جلب نموده و مشتاق مراقبت از خود می نماید. بعلاوه در این دوران شیرخوار ممکن است ضمن شیرخوردن گاهی از شیرخوردن دست کشیده و به اطرافیان و اطراف نگاه کند و با لبخند و نگاه خود از آنان بخواهد که به او بیشتر توجه نمایند، سپس دوباره به شیر خوردن ادامه بدهد و این کار را چندین بار تکرار می نماید. والدین باید توجه داشته باشند که این امر طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. مادر، این عمل شیرخوار را به حساب سیر نشدن او نگذارد و او را از سینه ی خود جدا نکند. در غیراین صورت ممکن است به علت ناکافی بودن تغذیه، کودک دچار سوءتغذیه و تأخیر رشد گردد.

درمورد بسیاری از شیرخواران بازیگوش و کنجکاو که یک یا چندجرعه شیر می خورند و پستان مادر را رها نموده و به اطراف توجه می نمایند، چون ممکن است تکرار آن باعث عدم رعایت کافی شیر گردد، بهتر است مادر مکانی خلوت، آرام و حتی با نور کم را جهت شیر دادن به کودک، انتخاب کند.

بچه ها12-6ماهه:

تغذیه ی تکمیلی (که به تفصیل راجع به آن بحث خواهیم داشت) که از خاتمه شش ماهگی شروع شده و تا دوزاده ماهگی ادامه می یابد مرحله ی بسیار مهمی در تکامل و کسب عادات غذایی کودک به تعداد می رود. در این زمان شیرخوار به تدریج بر کنترل خود به اطرافیان و محیط زندگی می افزاید. تغییرات محیط را بیشتر درک و احساس می نماید، به خصوصیات و توانایی های خود پی می برد و آنها را به رخ مادر و مراقب خود می کشد.

توجه والدین به این خصوصیات، بعلاوه مراحل تکامل تغذیه ای شیرخوار و نحوه ی تغذیه ی تکمیلی، باعث خواهد شد که برنامه ی غذایی او را برحسب خواسته ها، توانمندی ها و احتیاجهایش تأمین نمایند.

منبع:مجله 7 روز زندگی تعداده 78

منبع: راسخون

به "جلوگیری از انحراف رشد کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از انحراف رشد کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید