علل، علایم و روش های درمان نقرس

به گزارش وبلاگ شن، نقرس نوعی آرتریت (التهاب مفاصل) است که به دلیل فراوری اندازه اضافی اسید اوریک در خون ایجاد می گردد. این بیماری دردناک ترین نوع آرتریت است که با قرمزی، تورم، خشکی و سختی، و التهاب مفاصل همراه است. در بیشتر موارد

علل، علایم و روش های درمان نقرس

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

نقرس نوعی آرتریت (التهاب مفاصل) است که به دلیل فراوری مقدار اضافی اسید اوریک در خون ایجاد می شود. این بیماری دردناک ترین نوع آرتریت است که با قرمزی، تورم، خشکی و سختی، و التهاب مفاصل همراه است. در بیشتر موارد مفاصل انگشت شست پا مبتلا می شوند، اما نقرس می تواند مچ ها و پاشنه های پا، زانوها، مچ های دست، آرنج ها و انگشتان را هم مبتلا کند.

علل

نقرس می تواند در اثر عوامل زیر ایجاد شود:

- فراوری بیش از مقدار اسید اوریک در بدن

- دفع کمتر از حد طبیعی اسید اوریک از بدن (می تواند به دلیل عمل کرد نا سالم و نا مناسب کلیه باشد)

- مصرف غذا با مقدار بالای اسید آمینه پورین که در طی سوخت و ساز بدن تبدیل به اسید اوریک می شود (بعضی انواع گوشت ها، ماهی ها، و لوبیای خشک حاوی مقدار بالای اسید آمینه پورین هستند).

- مصرف بیش از مقدار الکل می تواند مقدار اسید اوریک در بدن را افزایش دهد.

- کاهش سطح آب بدن

- استرس بیش از حد

- فشار خون بالا

نقرس 4 مرحله دارد: آسیمپاتیک (بدون علامت)، حاد، دوره بدون علامت بین حملات نقرسی، و مزمن.

علایم و نشانه ها

در بین انواع آرتریت، نقرس دردناک ترین نوع آن است. این بیماری معمولاً پس از سال ها ساخت و رسوب کریستال اسید اوریک در مفاصل و بافت های احاطه کننده آن رخ می دهد. حملات نقرسی ناگهانی هستند و شایع ترین علامت آن حمله شبانه است که موجب درد بسیار شدید در یک مفصل یا بیشتر می شود. این مرحله آرتریت نقرسی حاد نام دارد. در این مرحله درد همراه با قرمزی و تورم در آن ناحیه است. در اغلب بیماران، درد در مفاصل انگشست شست پا احساس می شود. نقرس می تواند در مفاصل پا، مچ پا، پاشنه پا، زانو و مچ دست، آرنج یا انگشتان ایجاد شود. حمله نقرسی می تواند به مدت چند روز تا چند هفته به طول بیانجامد و سپس از بین برود. حمله نقرسی بعدی ممکن است ظرف چند هفته ، ماه و یا حتی چند سال دیگر رخ دهد.

درمان ها

هرگاه احساس کردید از علایم نقرس رنج می برید، می بایستی بلا فاصله به پزشک خود مراجعه کنید تا هرچه سریع تر تشخیص داده شده و درمان شوید. پزشک درمان نقرس را با انجام معاینه فیزیکی و آنالیز تاریخچه پزشکی شما شروع خواهد نمود. بعضی آزمایش ها برای تشخیص آنالیز شدت بیماری لازم هستند. یکی از مهم ترین آزمایش ها، نمونه برداری از مایع مفصلی است که این آزمایش حضور کریستال های اسید اوریک در مفاصل را آنالیز می نماید. آزمایش خون و یا ادرار می تواند برای آنالیز مقدار اسید اوریک در بدن مورد استفاده قرار گیرد.

مهم ترین هدف در درمان نقرس، کاهش دردهای مفصلی با استفاده از داروهای ضد التهابی است. می توان این داروها را برای کاهش مقدار اسید اوریک در بدن تجویز کرد. علاوه بر داروها، با اعمال تغییرات مناسب در سبک زندگی خود می توانید از ابتلا به این بیماری پیش گیری کنید. تغییراتی که می توان در سبک زندگی اعمال کرد، شامل موارد زیر می باشد:

-اگر اضافه وزن دارید، با کاهش آن به وزن مناسب برسید و آن را حفظ کنید.

-در روز بسیار آب بنوشید.

- اگر الکل بیش از حد مصرف می کنید، مصرف خود را کم کنید.

-روزانه در حد اعتدال و به مقدار ورزش کنید.

-در ماه های سرد سال، همواره دست ها و پاهای خود را به خوبی بپوشانید و گرم نگه دارید. حملات نقرسی در ماه های سرد بسیار شایع هستند.

هرگز علایم نقرس را نادیده نگیرید. از پزشک خود درباره نقرس و برترین اقدامی که می توان برای به حد اقل رساندن خطر عود و بازگشت آن انجام داد، اطلاعات کسب کنید.

منبع: راسخون

به "علل، علایم و روش های درمان نقرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل، علایم و روش های درمان نقرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید