تاریخچه شلوار جین

به گزارش وبلاگ شن، شلوار جین از مهم ترین تولیدات صنعت پوشاک آمریکا در سال 1873 توسط ژاکوب دیویس و لوی استراوس اختراع شد. درباره شلوار جین بیشتر بدانید.

تاریخچه شلوار جین

وبلاگ شن | سرویس مد و پوشاک - جین نام نوعی پارچه کتانی با بافت راه راه و ضخیم است که به پارچه دِنیم (Denim) نیز شناخته می گردد. اگرچه همه گونه لباس از جنس جین وجود دارد، ولی پارچه جین عمدتا برای دوخت شلوار به کار می رود. در ایران در لفظ عوام به جین، لی هم گفته می گردد که در حقیقت لی نام یک نشان تجاری یا برند است .شلوار جین شلوار ساخته شده از پارچه های کتانی زبر هستند. نخستین سازندگان شلوار جین آبی ژاکوب دیویس، کالوین راجرز، و لوی استراوس(لیوایس) در سال 1873 بودند.

جین به چه معناست؟

واژه جین یا جینز ( Jeans) از واژهٔ فرانسوی bleu de Gênes به معنی (آبی ازجنوای ایتالیا) آمده است. جین مبدا فرانسوی و هندی دارد و برای نخستین بار لباس ملوانان از این جنس تهیه شد. ولی تنها در دهه 1950 بود که استفاده از این نوع شلوار ابتدا در میان نوجوانان و سپس در میان همه مردم شایع شد. امروزه آمریکائیان سالانه 14 میلیارد دلار جین خریداری می نمایند.

قدیمی ترین مارک های شلوار جین: لی، لیوایز (لِویز= :Levisمتعلق به لوی استراوس) و رانگلر نام دارند. شلوارهای جین معمولا آبی رنگ هستند. این شلوارها با نیل به این رنگ درمی آیند. در حالی که تنها چند گرم نیل برای رنگ کردن یک شلوار ضروری است، سالانه بیش از 20 میلیون تن نیل در این صنعت مصرف می گردد. در پی استقبال شدید مردم از شلوار جین ژاکوب نگران شد که شاید کسی این ایده ماهرانه اش را بدزدد. بنابراین تصمیم گرفت حق نشر این کار را به نام خودش ثبت کند. اما از آنجایی که ژاکوب 68 دلاری که برای کار های اداری لازم بود را نداشت؛ به عنوان شریک تجاری خود به فکر لوی استراوس افتاد. در سال 1872 طی نامه ای که به لوی استراوس نوشت به او پیشنهاد کرد که حق نشر این کار متعلق به هر دو نفرشان باشد. استراوس که یک تاجر خبره بود با دیدن این محصول جدید بلافاصله پیشنهاد ژاکوب را پذیرفت. در بیستم ماه مه سال 1873، این دو نفر حق نشری به شماره 139,121 را در آمریکا به نام خود ثبت کردند. این تاریخ امروزه به عنوان تاریخ تولد رسمی بلوجین شناخته شده است. از آنجا که رنگ نیلی به دلیل تیرگی دیرتر کثیف می شد و برای لباس های کار نیز انتخاب بهتری بود. مهم ترین و پرطرف دارترین رنگ در میان مردم بود. لوی استراوس، ژاکوب را به عنوان سرپرست فراوری این شلوارهای جدید در شرکت خود استخدام کرد. این شرکت تا سال 1875 به فراوریات خود ادامه داد و دو کارخانه دیگر در سانفرانسیسکو راه اندازی کرد.

پارچه های کتان برای دوخت این شلوارها از یکی از معروفترین کارخانه های پارچه سازی منچستر تامین می شد. در مدت زمانی کوتاه، تمام کارگران ازاین شلوارهای جدید استفاده می کردند. قیمت یک دست لباس کار با دوام فراوری شرکت لوی استراوس 1.25 دلار بود، رقمی کاملا باور نکردنی. حق نشر این محصول تا بیست سال منحصرا در اختیار شرکت استراوس بود. در سال 1890 این شلوارها مدل 501 نام گرفت که هنوز هم با این نام در بازار به فروش می رسد. با به سرانجام رسیدن حق انحصار این محصول، بسیاری از کارخانجات فراوری پوشاک از این محصول پرهوادار شرکت لوی استراوس کپی برداری کردند. تا سال 1950 دانش آموزان دبیرستانی به عنوان اعتراض به بزرگترها که این شلوارها را نمی پوشیدند و برای اینکه متفاوت تر به نظر برسند، آغاز به پوشیدن این شلوارها کردند. در سال 1970 شلوارجین بیش از همواره هوادار پیدا کرد. از زمانی که مردم لغت لیوایز (Levis) را برای این شلوارها به کار بردند، شرکت لوی استراوس نیز این لغت را به عنوان علامت تجاری اش ثبت کرد .

چرا پارچه جین آبی رنگ است؟

در اواخر قرن نونزدهم قبل از ابداع رنگ های مصنوعی از رنگ های گیاهی طبیعی برای رنگ کردن پارچه ها استفاده می شد. از آنجا که رنگ نیلی به دلیل تیرگی دیرتر کثیف می شد و برای لباس های کار نیز انتخاب بهتری بود، مهم ترین و پرطرف دارترین رنگ در میان مردم بود. از آن موقع این رنگ روی پارچه های جین باقی ماند.

قرن هجدهم : استفاده از پارچه کتانی

در قرن هجدهم ، با رونق دریافت کشاورزی، کارگران برای کار در مزرعه لباس های جین می پوشیدند، زیرا استحکام بیشتری داشت و به آسانی از بین نمی رفت. برای محکم تر شدن نقاطی از شلوار که زودتر دچار پارگی دوخت می شدند از نوعی پرچ استفاده شد .

قرن نونزدهم : معادن طلا در کالیفرنیا

کارگران معادن طلای کالیفرنیا به لباس هایی با دوام و محکم احتیاج داشتند. برای اولین بار در سال 1853 شخصی به نام استراوس فراوری انبوه لباس کار با مشخصات فوق را آغاز کرد .

سال 1930

گاوچران ها در بیشتر فیلم های وسترن شلوار جین به پا داشتند. این کار باعث رواج شلوار های جین در آن سال ها بین مردم شد .

سال 1940

در زمان جنگ دوم دنیای، سربازان آمریکایی شلوار جین می پوشیدند. بعد از جنگ فراوری نماینده های معروف پوشاک از قبیل رانگلر (wrangler) و لی (lee) آغاز به رقابت با لوی (levi) برای در دست دریافت بازار دنیای کردند .

سال 1950

شلوار جین با تبلیغات تلویزیونی و فیلم ها بین نسل جوان رایج شد. (جیمز دین در فیلم شورش بی دلیل) پوشیدن این شلوارها سمبل طغیانگری بین نسل جوان بود .

سال های - 19701960: هیپی ها و جنگ سرد

مدل های مختلف شلوار جین به بازار آمد. جین های گل دوزی شده و جین های رنگی . در کشورهای غیر غربی جین به عنوان سمبل فساد غرب تبدیل شده بود .

سال 1980 و پس از آن

جین به لباس مد روز تبدیل شد. طراحان معروف لباس آغاز به طراحی مدل های مختلف جین با مارک های اختصاصی خود کردند. فروش جین دائما رو به افزایش بود.

جین های سنگ شور

به نوشته مایکل بلومو (Michael Belluomo)، سردبیر نشریه بین المللی پوشش اسپورت ( Sportswear International Magazine)، یک بوتیک در نیویورک اولین فروشگاهی بود که در آن شلوارهای جین شسته می شدند تا کهنه و مستعمل به نظر آیند. این ایده به زودی هواداران بسیاری پیدا نمود. صاحب مغاه افرادی را استخدام نمود تا برو روی این شلوارها کارهای تزئینی انجام دهند و سپس آنها را به قیمت 200 دلار فروخت. در دهه 1980، صنعت شلوارهای جین تکنولوژی سنگ شویی را مورد استفاده قرار داد. استقبال از شلوارهای جین در دهه 1980 و 1990 نیز ادامه یافت تا اینکه هم اکنون شلوارهای جین تبدیل به یکی از پوشش های اصلی مردم آمریکا گشته. بنا بر آمار، در آمریکای شمالی هر فرد به صورت متوسط دارای هفت شلوار جین است. هر شلوار جین در حدود 919 گالن آب را در دوره حیات خود مورد استفاده قرار می دهد (شامل آب مصرفی برای کشت پنبه، فراوری جین و چندین بار شستشو توسط صاحب شلوار). از آنجایی که پنبه بزرگترین محصول کشاورزی غیرغذایی دنیا بوده و کمبود آب نیز تبدیل به کی از معضلات جدی دنیای شده است شرکت های تولدیچین به دنبال راه هایی هستند تا استفاده از آب را در فرآیند فراوری پارچه جین کاهش دهند.

تکامل شلوار جین

همانگونه که گفته شد، شلواهای جین در ابتدا فقط توسط کارگران و بالاخ در کارخانه های دوران جنگ دنیای دوم پوشیده می شدند. در این زمان، زیپ شلوارهای جین مردانه در قسمت جلو و زیپ شلوارهای زنان در قسمت راست شلوار قرار داشت. در دهه 1960، هم شلوارهای مردانه و هم شلوارهای زنانه دارای زیپ در قسمت جلو بودند. تصاویر قدیمی نشان می دهند که در دهه های قبل از اینکه این شلوارها تبدیل به پوشاک رایج شوند، بسیار گشاد دوخته می شدند.

جیمز دین، هنرپیشه ای که شلوار جین را تبدیل به نماد جوانان آمریکایی در دهه 60 نمود

پس از اینکه جیمز دین آنها را طی فیلم شورش بدون دلیل معروف ساخت، پوشیدن شلوار جین به عنوان روحیه ماجراجویی نوجوانی در دهه 1950 مطرح گشت. به همین دلیل، بعضی اوقات پوشیدن این شلوارها در سالن های تاتر، رستوران ها و یا مدارس ممنوع می گشت. در دهه 1960، پوشیدن شلوارهای جین مقبول تر گشت و در دهه 1970 این نوع شلوارها تبدیل به پوشش عادی و رایج در آمریکا شده بودند.

هزینه شلوارهای جین

در سال 1885، شلوارهای جین به قیمت 1/50 دلار (تقریبا 36 دلار در سال 2010) خریداری می شدند. امروزه می توان یک شلوار جین را در آمریکا به قیمت 40 دلار خریداری نمود. جین های مارک های گران قیمت تا چند صد دلار و حتی تا 10000 دلار می توانند قیمت داشته باشند. آمریکایی ها در سال 2004 بیش از 14 میلیارد دلار و در سال 2005، 15 میلیارد دلار را صرف خرید پوشاک جین نمودند. اما گران قیمت ترین شلوارهای جین دنیا کدام ها هستند؟ کتاب رکوردهای گینس اعلام کرد که یک شلوار جین مارک گوجی جینیس ( Gucci Genius) دارای قیمتی برابر با 3/134 دلار است. فوربس نیز شلوارهای مدل سواروفسکی ( Swarovski) شرکت اسکادا ( Escada) هستند که دارای قیمتی برابر با 10/000 دلار آمریکا می باشند. شرکت لوی استراوس پیشنهادی بالغ بر 46/532 دلار را در وب سایت حراج ای بی ( eBay)مطرح نمود تا یکی از شلوارهای قدیمی دوخت خود را بخرد. با این حال، گران قیمت ترین شلوار، یک شلوار جین 501 بود که در دهه 1880 فراوری گشته و در سال 2005 توسط یک کلکسیونر ژاپنی به قیمت 60/000 دلار خریداری شد.

شلوار قدیمی شرکت لوی استراوس

با این حال هیچ یک از این شلوارها را نمی توان با شلوار جین مدل ترشد دنیم (Trashed Denim) شرکت دوسالت اپارل ( Dussault Apparel) قابل مقایسه دانست. این شلوارهای جین مردانه کاملا توسط دست و طی فرآیندی ویژه تهیه می شوند. در این فرآیند شلوارها 13 بار شسته می شوند و بین هر شستسو رنگ می شوند تا دارای رنگ آمیزی عمیق شوند. البته این سرانجام ماجرا نیست. هر شلوار با 16 یاقوت یک قیراطی، 26 یاقوت 0/5 قیراطی، هشت الماس 0/5 قیراطی و 1080 گرم از طلای سفید یا زرد تزئین می گردد. حدس می زنید قیمت این شلوار جواهر شنان چقدر است؟ دویست و پنجاه هزار دلار! بنابراین ترشد دنیم؛ گران ترین شلوار جین دنیا است.

منبع: setare.com

به "تاریخچه شلوار جین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه شلوار جین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید