برترین نکات عکاسی خبرنگاران برای سفر نوروزی

به گزارش وبلاگ شن، با نزدیک شدن به ایام نوروز، کم کم به فکر سفر و استفاده بهینه از ایام تعطیلات می افتیم. اگر تصمیم دارید که در این ایام به ثبت تصاویر زیبا از خود و خانواده تان بپردازید، در این مقاله از خبرنگاران، گلچینی از نکات عکاسی را جمع آوری نموده ایم، تا بتوانید تصاویر زیباتری خلق و خاطرات خود را به نحو احسن ثبت کنید.

برترین نکات عکاسی خبرنگاران برای سفر نوروزی

اول زوم کنید بعد فوکوس

لنزهای زوم معمولا از قابلیت سوییچ فوکوس استفاده می نمایند. به این صورت که می توانید اول روی نقطه مورد نظر زوم نموده و بعد از قفل فوکوس اقدام به عمل بک-زوم برای یافتن برترین فریم کنید. اما معمولا نتیجه کار کاملا شارپ نیست. پیشنهاد ما: اول زوم کنید بعد فوکوس و پس از آن در اسکرین دوربین (مانیتور) عکس گرفته شده را بزرگ نمایی کنید تا از شارپ بودن نقاط اصلی مطمئن شوید.

برای عکاسی از سوژه های متحرک از حالت دستی M استفاده کنید

اگر برای تنظیم سرعت شاتر و اندازه دیافراگم وقت کافی دارید، از تنظیمات دستی استفاده کنید. بیشتر دوربین ها برای یاری به نوردهی عکس شما نمایشگر کوچکی دارند، اما بهتر است از یک عکس تست یاری بگیرید. اگر نور اطراف سوژه با ثبات و بی تغییر است ولی پس زمینه تغییر می نماید، استفاده از حالت دستی تصاویر بهتری را نسبت به حالت های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به شما خواهد داد. به سادگی تنظیمات خود را انجام دهید تا فقط نگران سوژه باشید.

حالت پی در پی (Continuous drive mode) فقط برای عکاسی ورزشی نیست

این یک ایده ساده است: عکس های بیشتری بگیرید تا شانس بیشتری برای ثبت تصویری که شما را شادمان می نماید، داشته باشید. برای مثال این روش امکان داشتن تصاویر شارپ را افزایش می دهد. وقتی فقط یک عکس می گیرید، عمل فشردن دکمه شاتر باعث می گردد تصویر نرم گردد. اما وقتی در یک دوره کوتاه چند عکس پشت سرهم می گیرید، تصاویر بعدی شارپ تر هستند. در زمان عکاسی پرتره دوربین خود را روی حالت عکاسی پشت سر هم (Burst) بگذارید تا شانس ثبت تصاویر ماهرانه تر افزایش یابد. این عمل زمان ادیت عکس شما را کوتاه تر نمی نماید ولی گزینه های بیشتری را برای شما فراهم می نماید!

اعداد فرد بهتر جواب می دهند

به طور کلی اعداد فرد از اجسام و عناصر تعادل بهتری را در ترکیب بندی نسبت به اعداد زوج می دهند. برای مثلا اعداد مفرد از آدم ها در یک پرتره گروهی به شما یاری می نماید یک نفر را در نقطه کانونی قرار دهید و بقیه را اطراف او بچینید.

سه پایه ممکن است باعث گردد عکس تان بدتر به نظر برسد

معمولا گفته می گردد که سه پایه باعث پیشرفت عکاسی تان می گردد چرا که سرعت تان را کاهش داده و به شما فرصت می دهد دوباره و بیشتر به ترکیب بندی دقت کنید. ولی با استفاده از سه پایه فقط می توانید از همان زاویه عکس بگیرید. پیش از گذاشتن سه پایه روی زمین، چرخی در اطراف بزنید و زوایای مختلف را آنالیز کنید.

در تاریکی ابتدا عکس های آزمایشی بگیرید

عکاسی در شب معمولا شامل استفاده از سه پایه و عکاسی با زمان بالا (Long Exposure) می گردد. پیش از نصب دوربین تان ایزو را بالا ببرید، دیافراگم را باز کنید و چند عکس آزمایشی بگیرید. با این کار می توانید برترین نقطه و ترکیب بندی را به دست بیاورید. نگران تصاویر محو و پر از نویز نباشید. احتیاجی نیست برای به دست آوردن ترکیب بندی و زاویه مناسب برای هر عکس تست، 30 ثانیه یا حتی بیشتر صبر کنید. وقتی از زاویه و ترکیب بندی راضی شدید، برای ثبت تصویری شارپ و بدون نویز ایزو را روی 100 برگردانید و سه پایه را باز کنید.

از قطع عضو امتناع کنید!

در زمان کادر بندی پرتره کوشش کنید مرز کادر روی مفاصل تمام نگردد. اگر مرز کادر شما روی زانوها، آرنج، مچ ها یا حتی ابروها قرار گیرد، این اعضا زمخت و بدترکیب به نظر خواهند رسید و به سادگی توجه بیننده را به سمت خود منحرف می نمایند.

در پی موقعیت خورشید بگردید

چه زمانی که از منظره ها عکاسی می کنید و چه پرتره های فضای بیرونی، موقعیت خورشید نقشی مشخص نماینده دارد. پس با یاری وب سایت ها و نرم افزارهایی از جمله تقویم نجومی عکاسی (The Photographers Ephemeris) ، همواره آنالیز کنید که خورشید کجا خواهد بود.در غیر این صورت وقتی به مکان مناسب می روید، خواهید دید که خورشید پشت ساختمان یا کوه رفته یا در زاویه نامناسب می تابد.

خیلی راحت اثر ستاره ای در عکس ها به وجود آورید

برای خلق اثر ستاره ای روی لامپ ها و نور ها زمانی که شب ها مثلا از منظره ها شهری عکاسی می کنید، دیافراگم را روی اعداد بالا مثل F16 (دیافراگم بسته یا کوچک) قرار دهید. تعداد تیغه های ستاره بستگی مستقیم به نوع دیافراگم شما دارد.

کیف دوربین تان را تمیز کنید!

شاید این نکته به نظر ترفند خاصی نرسد اما به طور شگفت انگیزی مفید و لازم است. بله تمیز کردن سنسور دوربین بسیار مهم است اما بد نیست گاهی کیف دوربین تان را نیز تمیز کنید و با جارو برقی دستی به سر و رویش بکشید. با این کار هم لذت استفاده از کیف بیشتر می گردد و هم دوربین و تجهیزات تان دیرتر کثیف می شوند. گاهی اندازه ناپاکی هایی که در کیف جمع می گردد شما را حیرت زده خواهد نمود.

به پس زمینه سوژه تان دقت کنید

در عکاسی ماکرو، پس زمینه مرتب، حائز اهمیت است. یک پس زمینه نامرتب و به هم ریخته، مخاطب را از توجه به سوژه اصلی که در فوکوس قرار گرفته است، باز می دارد. به جای اینکه در اولین نقطه ممکن بایستید و آغاز به عکاسی کنید، سوژه را از زوایای مختلف آنالیز کنید. سپس جای مناسب را با توجه به پس زمینه انتخاب کنید. پر کردن کادر با سوژه، روش خوبی برای حذف پس زمینه های نا مناسب است. با استفاده از قابلیت close focusing لنز های ماکرو، می توانید صحنه را به گونه ای هماهنگ کنید که فقط سوژه مورد نظر در کادر باشد. به این ترتیب شما قادرید تا با بسته ترین دیافراگم مثلاً f/16 و بیشترین عمق میدان، کار کنید. برای اینکه تصویر پویاتری داشته باشید در ترکیب بندی از قانون یک سوم استفاده کنید.

تصویر برداری تایم لپس چیست؟

تایم لپس شامل تکنیکی از عکاسی می گردد که در آن هر فریم ویدیویی که به دست آمده در زمانی بسیار طولانی تر از زمان عادی فرمت های ضبط ویدیو ثبت شده اند. برای مثال اگر در یک فرمت ویدیویی در هر ثانیه 30 فریم ثبت گردد، همه این فریم ها باید حتما با فاصله کم در همان 1 ثانیه ثبت شوند. اما در عکاسی تایم لپس بین هر فریم بسته به پروژه و سوژه می تواند زمان بیشتری باشد. برای مثال در تایم لپس یک جزر و مد می توان هر 1 دقیقه یک عکس گرفت. پس در طول 24 ساعت کامل جزر و مد، 1440 عکس داریم. وقتی آنها را با سرعت نرمال 30 فریم در ثانیه تبدیل به یک ویدیو می کنیم، کلیپی 48 ثانیه ای و بسیار زیبا از جزر و مد به دست می آید.

تجهیزات پایه عکاسی تایم لپس

1. سه پایه

2. فاصله سنج زمانی (Intervalometer)

3. دوربین

4.فیلتر ND

فرآوری HDR در Photoshop HDR Pro و Lightroom در %50 از موارد

بر پایه سبک عکاسی HDR من که طبیعی به نظر می رسد، این تکنیک براساس ادغام عکس های براکت (Bracket) شده در Photoshop HDR Pro و سپس ویرایش تصویر HDR به دست آمده در لایتروم است. زیبایی این تکنیک در این است که فتوشاپ پیکسل ها (درخشش، کنتراست و غلظت رنگ) را تغییر نمی دهد. در عوض داده های همه عکس ها را ادغام می نماید و یک عکس فوق العاده 32بیت TIFF تحویل می دهد.

عکاسی در سفر

برترین کار این است که با عکاسان همفکر به سفر عکاسی بروید یا اینکه خودتان یا همراه با دوست یا شریکی که همفکر شماست، برای سفر برنامه ریزی کنید. از قبل بدانید که چه مکان هایی را دوست دارید ببینید و چقدر برای عکاسی یک ایده یا موضوع زمان احتیاج دارید. بعلاوه صبح و عصر که نور شدید نیست، برای عکاسی زمان بگذارید. زمان داشته باشید که در انتظار یک صحنه جالب در یک کافه یا میدان، ساعت ها بنشینید و یا روی برجی بایستید و منتظر بمانید تا زمانی که اشعه های خورشید روی صورت فرشته بتابد.

عکاسی سیاه و سفید را تجربه کنید

بسیاری از عکاسان، پس از عکاسی و در ویرایش های بعدی، رنگ عکس ها را به سیاه و سفید، تغییر می دهند. اما بهتر است که در حین انجام کار، تصویری از نتیجه تک رنگ عکاسی در اختیار داشته باشیم. برای این کار بهتر است که دوربین خود را طوری تنظیم کنید که همزمان هم با فرمت JPEG و هم با فرمت RAW عکاسی کند. سپس حالت عکاسی تک رنگ را انتخاب کنید. دوربین، عکس های RAW را با رنگ های کامل ثبت می نماید که بعدا می توانید آن را به دلخواه خود تغییر دهید، در حالی که تصویری که روی صفحه می بینید، سیاه و سفید است.

از لنزهای واید استفاده کنید

برای عکاسی از افق ها و چشم اندازهای شهری استفاده از لنزهای با فاصله کانونی بین 12 تا 35 میلیمتر تصمیمی درست خواهد بود. ه رچند که این نکته ضرورتی ندارد، اما از نتایجی که با لنزهای واید (Wide Angle) می گیرید، رضایت بیشتری خواهید داشت. مزیت بزرگ استفاده از این لنزها، امکان عکاسی از افق شهری زیبا، بدون احتیاج به گرفتن فاصله کیلومتری از شهر است.

آثار خود را خلق کنید

تا جایی که می توانید عکاسی کنید. اگر برای برگزاری یک نمایشگاه برنامه ریزی می کنید، باید بدانید که به چند عکس احتیاج دارید. زمانی که کارتان به انتها رسید، متوجه خواهید شد که باید تعدادی از کارهایتان را کنار بگذارید و از آن ها صرف نظر کنید. انتخاب کردن برترین آثار برای نمایشگاه کار سختی است. اینکه شما عکسی را گرفته اید، به این معنا نیست که اثر موردنظر، حتما باید در میان بقیه آثارتان به نمایش در بیاید.

استفاده از پرده سیاه رنگ

مورد بعدی این است که سعی کنید یک پارچه مشکی را با گیره به پشت یک یا چند جایگاه ببندید. در صورت امکان از جایگاه های بلندتر استفاده کنید. اگر تهیه جایگاه برای شما امکان پذیر نبود، به سادگی پدر و مادر نوزاد را به کار بگیرید، آن ها می توانند هر کدام یک سر پارچه را بگیرند. از قلم نیاندازید که مقداری از پارچه روی زمین پهن شده باشد. دوباره نزدیک پنجره باشید و نوزاد را درون یک سبد و جلوی پارچه قرار دهید و یا از پدر و مادر بخواهید که در مقابل پارچه بایستند و او را روی دستان خود نگه دارند (خلاق باشید).

چرا عکس های من تار است؟

وقتی که صحبت از تسلط بر فوکوس می گردد، شما باید بدانید که چرا عکس های شما واضح و شارپ نیست. این مشکل ممکن است از فوکوس نادرست ناشی گردد اما لرزش دوربین یا حرکت سوژه نیز می تواند موجب تاری عکس گردد. پس شما باید دلیل اصلی را بیابید، مشکل را حل کنید و مجددا امتحان کنید.

چطور سوژه را در کادر قرار دهیم؟

در این بخش به شما آموزش خواهیم داد که چطور سوژه را در کادر قرار دهید و از فضای اطراف خود بیشترین بهره را ببرید. در کنار انتخاب سوژه مناسب و برترین تنظیمات ممکن برای دوربین، یاد گرفتن اصول ترکیب بندی در عکاسی، یکی از راه های مهم و اساسی در بهبود بخشیدن به نتیجه کار شما است. قوانین و تئوری های متعددی درباره انتخاب برترین ترکیب بندی وجود دارند. اما نکته کلیدی که هنگام عکاسی باید به آن فکر کنید این است که سوژه اصلی را کجای کادر قرار دهید.

قانون یک سوم را از قلم نیاندازید

قانون یک سوم روشی ساده و مناسب برای عکاسی از سوژه است که به وسیله آن سوژه در موقعیت مناسبی از کادر قرار می گیرد. این قانون یاری می نماید تا افراد تازه کار یاد بگیرند که چگونه می توان در تصاویر، بالانس و تعادل را رعایت کرد. رعایت قانون یک سوم کار نسبتا ساده ای است و باعث می گردد که سوژه، موضوع اصلی تصویر باشد و فکر عکاس به بخش های دیگر منحرف نگردد. اما باید توجه داشت که استفاده زیاد از این روش باعث می گردد که اغلب تصاویر شما شبیه به یکدیگر و هم وزن باشند. برای مثال زمانی که به نظر شما قرار دادن سوژه در وسط کادر می تواند جالب تر باشد، بهتر است که به حرف فکر تان گوش کنید و بیخیال قانون یک سوم شوید. گاهی اوقات قرار دادن سوژه در یک گوشه از تصویر نیز می تواند هیجان انگیز باشد.

کادر را پر کنید

به موضوع خود نزدیک شده و نمایی بسته از آن بگیرید.

اگر به مطالب عکاسی علاقمندید، می توانید مقالات زیر را بخوانید:

منبع: کجارو

به "برترین نکات عکاسی خبرنگاران برای سفر نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین نکات عکاسی خبرنگاران برای سفر نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید